Jag har funderat på att plantera vinbär på stam. Det blir inte förrän nästa år, men jag planerar. Nu fick jag höra att de skulle ha svårt att klara vintern. Någon som känner till något om det, eller har erfarenhet? Det här är zon II-III.
Krolliljan
27-05-2007, 06:01
Jag bor i zon 1 men alldeles intill havet som gör det kallare. Jag har uppstammad vit vinbär i kruka. Den har klarat sig jättebra. Den står bakom hustet i halvskugga? på sommaren och på en lastpall i lä utmed huset på vintern.
Varför skulle de ha mera svårigheter att klara vintern än vanliga vinbärsbuskar? Man kan ju stamma upp vinbär på olika sätt, antingen ympar man på en grundstam. Eller så stammar man bara upp en vanlig vinbärsbuske. Oavsett så har jag svårt att se att själva uppstammningen skulle påverka vinterhärdigheten. Skall man sedan odla i kruka så är det en helt annan fråga, men det har ju inte något med uppstammning att göra.
En granne har en uppstammad (inte ympad) Röd vinbärsplanta som är åtminstone 30 år, förmodligen en bit mer. Klarat vintrarna i Bohuslän, vilket inte säger så mycket - men ibland är det ju kallt och blåsigt.
Möjligen kan man tänka sig att små och korta buskar kan täckas av snö, och därmed skyddas en smula, men annars tror jag inte uppstamningen påverkar så mycket.
Det låter lovande. Det kanske var så att den här personen haft otur själv bara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.