Full version: Gula, bleka blad
Potentilla
Hej. Min stora, fina mårbackapelargon och en av mina sparrmania, rumslind, har börjat få blekt gula blad. Bladen blir jämnt blekgula över hela ytan, bleknar ytterligare och torkar till sist. Det börjar nerifrån och sprider sig uppåt på plantan. De här två plantorna (och några fler) har jag vattnat med Pyrex mot sorgmyggor för några veckor sedan. Kan det vara sorgmyggans larver som ställt till det här eller har ni någon annan teori om vad det kan vara? Jag kan inte längre upptäcka några larver. confused.gif
Ciczi
Tror inte att det har med Pyrex-insektsspray att göra. Tror snarare att du har fått någon näringsämnes brist på dina plantor. Det låter som Magnesium-brist.

"Typiska symptom för magnesiumbrist är jämnt fördelade kloroser (gult) mellan nerverna, bitvis med nekrotiska (brunt och dött) fläckar. Bristen syns först på gamla blad. Kanterna på bladen vinklar sig uppåt. "

mvh Ciczi
bea
Palmstaden i zon1?
Jag gissar att det är Trelleborg. Det finns väl inga andra städer som har palmer? Vad gör de med dem på vintern?

bea
Potentilla
CITAT (Ciczi @ 27-05-2007, 21:13) *
Tror inte att det har med Pyrex-insektsspray att göra. Tror snarare att du har fått någon näringsämnes brist på dina plantor. Det låter som Magnesium-brist.

"Typiska symptom för magnesiumbrist är jämnt fördelade kloroser (gult) mellan nerverna, bitvis med nekrotiska (brunt och dött) fläckar. Bristen syns först på gamla blad. Kanterna på bladen vinklar sig uppåt. "

mvh Ciczi

Men båda är omplanterade i ny jord i mars och får Biobact (ca 2 kryddmått per liter vatten) vid nästan varje vattning? Jag har själv varit inne på att de kanske har fått för mycket näring men ingen av mina andra plantor har visat upp likadana förändringar på bladen och de har skötts exakt likadant.
Det kan inte vara så att sorgmyggornas larver har ätit på rotsystemet då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon