kvalite
Jag tror att jag går på ett underminerat land. Har fått massor av hål runt och i alla land. Jag sjunker ner i dessa stora hål, runt 3-4 cm. i diameter som går ner i jorden. Har aldrig sett maken tidigare och jag har haft landen i över 10 år. Kan det vara sork?. Mitt hallonland är värst, men hallonen står höga så jag vet inte om de ätit på rötterna. Gör de sådant? Rabarbern står en meter över jord så de har inte tagit skada men även där massor av hål. När jag säger hål så menar jag i massor. Men de har inte gått ut på stora gräsmattorna och inte i rosenrabatterna utan hållit sig runt alla hallon och rabarber. Men jag såg i skogsbrynet även hål men inte lika stora och där var det som om de hade grävt små gångar under snön så där antog jag att det var skogsmöss. Men dessa håll kan väl inte vara skogsmöss. Kan sork bara dyka upp helt plötsligt? Mullvadar har man ju läst att de gör små högar bredvid hålen och det upplever jag inte här. Tacksam för alla svar vad det kan vara samt VAD gör man. Läste nu på nätet att det fanns överljud. men jag har 6 stycken Jack russlar som jag antar även de hör dessa ljud och då går det ju inte. Hundarna kan ju inte ha öronproppar och jag kan inte ha katter istället för det går inte mina hundar med på. Tror ni att rötterna kommer att ryka på hallonen. Kan det vara dörför som brännässlor i massor växer vid och i mitt hallonland. Någon mer som har liknande problem.
zaaritha
Körs det upp jordhögar är det mullvad!
Hål; det är sork.................
troja
Vi hade jätte problem med sork och mullvad, men så skaffade vi hund och efter att ha provat allt ( vitlökoch andra huskurer) så kom jag själv på att prova med att trycka ner hund skit i hålen, fungerade helt fantastiskt det tog bara några veckor så hade de små odjuren flyttat, men va på din vakt om du ser ett nytt hål så dit med hundskiten med en gång.
LYCKA TILL
Eva 33c
Jag gissar på sork. I slutet av förra sommaren dök de upp i en av mina rabatter. Jag la märke till det först när jag såg grannens katter ligga hela dagarna och spana in bland blommorna. Hål överallt.. Jag pluttade ner några "doftkulor" jag fått en gång för länge sedan mot sork men kunde inte se någon omedelbar effekt. Tyckte katterna verkade lata också cool.gif
Men nu tycke de ha flyttat, jag har inte sett några nya jordhögar peppar peppar. Men rabatten är väldigt "väldränerad" kan man väl säga. Knakse kattern gjorde sitt jobb i allafall?
Däremot tror jag inte nässlorna har något samband med eventuell sork. Nässlor växer ofta ihop men hallon, ävne i det vilda. Båda föredrar ju ganska näringsrik jord tror jag. Jag tror inte heller att hallonen tagit någon större skada av sorkens framfart, de brukar vara ganska tåliga.
Förestem vill inte dina hundar jaga sork? Jack Rusell är väl en jakthund? Tala om det för dem yes.gif
Blomstersmurfen
Har själv haft stoooora problem med sork denna vinter, och jag tror absolut inte att de har ätit upp hallonrötterna. Det är väl typ bara hallonrötter, brännässlor och stormhattar de skonat... ranting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon