dotpointer
De japanska lyktorna jag hade i burken i växthuset dog, eller har i alla fall
så har alla bladen trillat av... istället fick jag en svamp! :)

Svampen är (var) cirka 1,5 cm hög, med brun hatt och välvd. Trollsvamp! :)

Men lyckan är kort, för nu har kroknar hatten. Stöttat den med tandpetare...

(Har dränkt burken med vatten i hopp om bättring...)

Vad är det för liten rackare och hur får jag den (eller fler...) att vakna...?

troja
Jag fick massa sådana svampar när jag sådde i toalettrullar ( jag var dock inte glad över det och planterade om plantorna och tog bort toarullen och alla svamparna) så testa att sätt jord i toarullar ställ dom tätt tätt och håll fuktigt så kanske du får fler svampar.
dotpointer
Åh, ska prövas ! happy.gif

Burken är en gammal gul korvburk. Kanske var nå svampsporer i den?
(Trots att jag diskade...)

En toapappersruller fylld med jord då och in i fukten med den
bland apelsinerna... tongue.gif
e_sedell
Kul =)

Det ser ut att vara en hätta eller möjligtvis en broskskivling, två ganska stora och svårbestämda grupper av svampar. Det är svårt att avgöra på bilden då den ser lite maläten ut.

Jag tror inte du ska vattna på så den står i vatten, så vill den inte växa. Den lever som nedbrytare av cellulosa.

Svampen i din burk har nog sätt sina bästa dagar, mycelet kan finnas kvar och eventuellt ge någon mer fruktkropp men kanske inte helt troligt.

Om du vill odla småsvamp av olika slag så rekomenderar jag dig att samla in spillning från några gräsätande djur. Fukta, lägg på t.ex. krukfat eller i en burk och täck med plastfolie som du gör små luft hål i. Folien ska inte ligga emot substratet.
Efter någon vecka kan du räkna med att de första svamparna kommer. Har du tur kommer du få se en mängd olika småsvampar. Allt från olika arter mögel till hättor och små fjällskivlingar. Alla småarter är inte ännu artdefinerade. Tyvärr är det för få som intresserat sig för dem.

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon