Full version: Bambu
Krolliljan
Jag har satt en bambu i kruka som står i halvskugga, kanske till och med skuggigare än så. Den ser så ledsen ut. Det var ett jättefint, grönt exemplar och nu blir den gulare och gulare. Ngn som vet vad jag ska göra med den?
Stella-Polaris
Vet du vilken det är?
e_sedell
Vad har du för jord till den och hur mycket vatten får den?
Krolliljan
Jag har inte varit inne på ett tag, men tack snälla att ni ställde frågor till mig. Nu har det lustiga hänt att den tagit sig. Det är en Simba och den står i planteringsjord i en 50 ca bred och djup kruka. Kanske den bara hade besvär med att anpassa sig. Vad vet jag . Jag håller tummarna för att den ska trivas. Rasslet från den när det blåser tillför något i trädgården.
MariaS
Min bambu var också lite skraltig i början, men precis som din tog den sig. Jag har t.o.m. flyttat och delat den sen utan att den vissnat, så det handlar nog mest om aklimaticeringen på platsen tror jag.
Däremot måste jag fråga varför du har bambun i urna, varför inte plantera den direkt i trädgården?
Krolliljan
Jag har en liten pytte-trädgård och ett oerhört intresse för odling så några växter i kruka får det bli. Jag sätter krukor där det går tex utmed väggar, på verandan och på trappan utöver de kanske 100 kvardatmetrarna jag har.
Hum
Mina bergsbambun har inte trivats i kruka heller, förra sommaren var de ännu okej, men nu är de bara gula.

-jb-
guldus
Bambu som odlas i kruka är betydligt känsligare än de som odlas på friland. Tänk därför på att täcka bambun väl om den står utomhus i kruka över vintern! Slarvade själv med detta tidigare och fast jag bor i ett ganska milt klimat frös bambun ner och dog. En gammal trasmatta runt krukan och säckväv eller fiberduk runt plantan brukar jag använda mig av.
Krolliljan
Ville bara tala om att den nu har tagit sig och ser rätt trevlig ut tycker jag.

Bambu

Tack för rådet om vinterförvaringen. Jag brukar bara ställa krukorna runt huset i lä på vintern men då ska jag ta extra väl vara på min bambu och "slå in den".
Hum
Mina gick det värre för. Inga livstecken så jag satte dem ut i trädgården på stugan och dit dog de... (avundsjuk)

smile.gif

-jb-
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon