annade
Jag tänkte plantera ut mina paprikaplantor i växthuset idag, men såg att vi under natten bara har haft 1.9 grader (strax norr om Göteborg)! Jag har ingen termometer i växthuset, så jag vet inte hur kallt det har varit där inne. Vågar jag sätta ut plantorna? Några av dem har redan börjat blomma, så det känns som om det är dags....

Läste i något annat inlägg att man kan täcka plantorna med fiberduk om det är kallt. Kan man låta fiberduken ligga på även under dagen eller blir det för varmt då?

/Anna i Bohus
rosita
Ska de planteras i jorden eller i krukor? Jag antar att krukor blir något varmare än i marken.

Jag bor i zon 1 och mina paprikor som står i 12 liters hinkar, har stått ute i 4 veckor. Jag hade fiberduk över på nätterna i början.

Se bara till att de är ordentligt avhärdade först!
annade
De ska planteras direkt i jorden. Har köpt fiberduk nu, hoppas att det hjälper! :-)
Jonas70
Det är alltid kallare i marken än i en kruka eller hink så här i början på säsongen.
Gurkan
Krukan är varmare på dagen ... markbädden är varmare på natten.

Dvs. plantor i jordbädd är mindre känsliga för kalla nätter, speciellt om man har lite fiberduk över.

I natt hade vi som kallast 14 grader så jag anser att vintern äntligen är slut ...

*termometernörden*

Alexander-VG-zon3
jag har haft ute allt i maj ,,tomaterna och chilin och paprikorna blommar ute nu ,ute i krukor utan växthus. ingen avhärdnin inget skydd vid kalla nätter .
annade
Det låter lovande! :-) Jag har väntat lite till, men i morrn åker allt ut i växthuset. Det är flera plantor som blommar nu så nu vill jag inte vänta längre. Det ser dessutom ut att bli ganska varmt framöver. Jag har inte varit så duktig på avhärdningen, men det borde väl inte vara någon fara i växthuset hoppas jag.....
Jonas70
Anna, jag tror nog att du utan risk kan plantera ut i växthuset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon