Full version: Hibiskusar
Zappa
Hejsan!

Jag är intresserad av att försöka driva upp egna hibiskusar från frö men hur gör jag? Är det ngt speciellt som krävs eller är det bra att stoppa dem i jorden och vänta??
rutis
Jag har odlat från frö, som jag köpte från Impecta. De flesta tog sig, men de som jag lyckades med bäst var frilandshibiskusar som jag fick så många så jag fick ge bort till släkt och vänner. Jag gjorde inget speciellt med mina. Satte dem i jiffybriketter och satte dem i miniväxthus. Jag satte mina dock redan i februari eller mars. Det var förra året så jag minns inte exakt. Kanske är det sent att plantera dem nu? Om de ska hinna ta sig innan ljuset tar "slut" för i år. Men hjälpbelysning kanske kan hjälpa.
Zappa
Okej då vet jag, men vad är en fjrjilandshibiskus? Nu verkar jag kanske dum rolleyes.gif

Tack så hemskt mycket för din hjälp!
Viola
En fråga till rutis!

Jag fick i maj tre små frilands (från frö) - Hibiskusplantor (från Kanada) - de är i detta nu 10 cm höga.

Hur gjorde du senaste höst - var dom ute under vintern - eller??
Hur ser de ut i dag?

Jag har mina på finska sidan i Åboland (zon 1 = motsvarar zon 3-4 hos er)- Dessa plantor har nu varit utplanterade på friland i en vecka. Jag är på väg dit om en stund - få se vad som väntar mej...

Hoppas du märker detta - jag är tacksam för råd - jag tittar in här på söndagkväll - när jag kommit från torpet.

Mvh
Viola i Helsingfors sleep.gif unsure.gif rolleyes.gif
kerstin z5-6
Angående frilandshibiscus finns det vad jag vet två sorter -Syricus och Mochetous
Inte svar från den du frågade men ... tongue.gif jag odlar hibicus mochetous från Canada frö sedan ett år på friland.De har överlevt vintern fint , vilket är konstigt med tanke på hur många trogna gamla perenner som inte klarade den konstiga vår vi hade här i norr.
Jag har minst z 5 -kanske 6 på en del ställen där de står .

Väldränerat, grus i botten på plantgropen ..men ändå fuktighetshållande jord med lerinblandning -namnet tyder på att de lever nära vatten ...
De hårda stammarna ska INTE klippas ner på hösten -då ruttnar de lätt.Sen skjuter de på våren från marken .Mina överlevare är nu ca 50 cm höga o ser fina ut med knoppanlag.De blommar i augusti smile.gif
I fjol hade de rosa och mörkröda blommor på minst 10 cm i diameter

I år prövar jag även en H syriacus men eftersom den har vedartat växtsätt torde den vara känsligare zon mässigt ..dvs fryser den ner blir det inte så mycket av den ..
Hälsar kerstin
rutis
Jag hade mina frilandshibiskusar inne på mitt sommarställe, där elementen stod på 5 grader, i vintras. De tappade alla bladen. Men när jag planterade om dem och tog ut dem i våras så tog de sig och fick nya blad. Min mamma och svärmor som också fick varsin hade de inne i sina hus respektive lägenhet hela vintern och de har också klarat sig bra.

Ännu har jag inte fått några knoppar och det tror jag inte de andra har fått heller.

Mina frilandshibiskusar har stått i kruka hela tiden, har dem också i zon 3-4. Har hört att de endast klarar vinter ute i zon 1.

Här fanns en sida som beskrev lite i alla fall:

http://hem.fyristorg.com/kamelia/syriac.htm
Anders zon III
Det var en kall vinter men min hibiskus klarade sig ute ändå, med 10 cm lövtäckning. Tur kanske, får se nästa vinter om det går bra då också....
Viola
Hej - och TACK för att NI - kerstin z 5-6, rutis och Anders zon III svarade på mina hibiskusfrågor. rolleyes.gif

Mina kanadahibiscusar tycks klara chocken att hamna i finsk jord - de hade t.o.m. vuxit någon cm under den gångna veckan.
Tack kerstin z 5-6 för planteringstipset med grus i planteringsgropen. Vid event. flytt så ska också de mina få grus..
Din hibiskus - från frö - blommade redan första sommaren? Kanske också mina hinner - i augusti....
Och vintertäckningen ska skötas - när det är så dags..

Hälsar Viola
som är myggbiten och nästan uppäten från huvud till fot !
kerstin z5-6
Ja Viola de blommade i Augusti -sådda i feb .Övervintning inga klipp i stammarna och de står i skyddat läge -fast även de i tung lerjord har kommit opp sen vi hördes sist.
Läste att ni har mygg så in i norden hos er-Här är de bort torkade -snart sinar min brunn av allt vattnande ..men det är trevligt med fint väder smile.gif
Zappa
jag som är ny på detta med zoner. Var kan jag läsa om dem, bor på Åland, vart hör jag och hur skall jag sköta mina växter på bästa sätt? blink.gif
Hannele
http://www.tawi.fi/~wiplant/zon.html

Min utehibiskus klarade vintern! Typisk zon 1-växt.
Bäst att förvara i garage på vintern.
Zappa
Tack så jätte mycket för kartorna!

Vad gla jag blir att höra att din utehibiskus klarade vintern... biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon