Full version: Rose de Rescht
Ophelia
Har köpt en fin krukad ros av Rose de Rescht. Är riktigt nöjd med valet. Finns mycket att välja på men mamma är inte rädd för att prova att använda bladen i köket. Den står i bra jord i ett lugnt soligt läge och hoppas den bereder mina föräldrar stor glädje. Har en förhoppning att den i framtiden ska avlösa paradisbusken med en vacker blomning och vara rabattens stolthet fram till hösten. Den får dela utrymmet med näva (Patricia) och vit samt snart blå kantnepeta.
Kajsa
Klart dom blir nöjda, en måste ros för alla som gillar rosor, har använts för framställning av rosenolja, har en stark doft och blommar till hösten, fryser inte ner ett dugg här, zon 5 ros.

Blir ca 1.5 x 1.2 m
*Humlan*
Det är en fantastisk ros med en fantastisk doft! Dom kommer att få mycket glädje och njutning av den rosen!
Merlin
Ett jättebra val ophelia! Din mamma kan pröva att göra ros-socker, då mal man rosbladen med socker i en mixer till önskad färg. Torka på låg värme i ugn och vips har man ett underbart smak-och färgsatt socker att förgylla vinterkvällar med! Utsökt i te! rose.gif Det finns en massa ros-recept som Rose de Rescht passar för den är så otroligt aromatiskt och har en så härlig färg....
Ophelia
Låter väldigt roligt med så mycket positiv respons. Valde rosen dår den uppenbarligen är väldigt populär p g a sin doft, blomning och relativa friskhet samt användningsområde inom mat och skönhet. Kul med en sådan gammal ros som bibehållit sin popularitet så länge smile.gif

Ska absolut informera mamma om alla tips. Hon är inte rädd för att pröva och rosenmarmelad tycker jag låter gott. Ska verkligen propsa på det där med rosensocker (blir sugen)!

Tack för bilden Kajsa. Den ska jag absolut visa henne. Fantastisk färg! wub.gif

Nog dax för nästa ros biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon