Hortense
Hej! Jag här ny här och slänger in en fråga direkt!

Jag köpte sex pelargoner med ljust rosa blommor på Zetas för en månad sedan. (Färgen låg någonstans mellan äggskalsrosa och Mårbackarosa, väldigt skir och fin och det fanns 3-4 helt utslagna blomklasar på varje planta.)

Jag tog hem dom, planterade om dom i balkonglådor... och nu, en månad senare, har de bytt färg till cerise. Sån där klassisk knallfärgad mörkrosa pelargon som man brukar hitta på alla mataffärer och torg.

Vad har hänt? Har det något med jorden att göra eller kanske hur mycket kalk det är i vattnet?
Hoppas att något proffs här kan hjälpa mig, för jag är rätt besviken nu.
Fenja
Hej och välkommen hit!
Troligen har de varit hårt uppdrivna i växthus, kanske haft en lång resa i mörker och bleknat och ändrat färg igen när de kommit ut i luft och sol.
Mvh
Fenja

aldo
Namn på sorten så vet man om man fått rätt färg på blomman ;-)

Solljus och utetemperaturen gör mycket till ,som sagts .
Hortense
CITAT (Fenja @ 27-05-2007, 20:29) *
Hej och välkommen hit!
Troligen har de varit hårt uppdrivna i växthus, kanske haft en lång resa i mörker och bleknat och ändrat färg igen när de kommit ut i luft och sol.
Mvh
Fenja

Tack för välkomnandet Fenja! Det låter som en trolig teori. Trist för mig som älskade de blekrosa blommorna, men kommer att kasta de här illcerise hemskheterna.
Tack för ditt svar!

CITAT (aldo @ 27-05-2007, 21:29) *
Namn på sorten så vet man om man fått rätt färg på blomman ;-)

Solljus och utetemperaturen gör mycket till ,som sagts .

Riktigt så planerad var jag inte, jag åkte dit och lät ögat styra. wink.gif
Misstag tydligen, jag ska lyda ditt råd till nästa gång!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon