Överallt kan jag läsa att man inte ska ge för mycket kväve i sin näringslösning till blommande blommor som ex pelargon, hibiskus osv... Men min fråga är då, hur mycket kväve ska näringslösningen då innehålla för att det inte ska bli för mycket??
Malutten
25-06-2003, 20:41
Tyvärr så har jag inget svar men jag blir glad att du frågar, jag har också ställt mig den frågan - Vad är mycket och vad är lite???
Har nämligen två olika närings flaskor här hemma så jag har kollat på dom och självklart innehåller de olika men jag vet inte vad som är bättre/sämre.
Så jag hoppas någon annan har ett bra svar på din fråga.
Ingrid på Västkusten
26-06-2003, 07:38
Vad har Ni för NPK-tal på Era gödningar? Står på flaskan. Man bör itne välja en gödning med mkt högt värde på 'N' jämfört med de övriga näringsämnena för då gynans tillväxt på bekostnad av blommorna.
Väljer man en gödning med tämligen lika tal på NPK, eller med en övervikt på P & K så får man bättre rotbildning och mera blommor.
Så en gödning med t ex 10-2-4 (N-P-K) ger mkt tillväxt, medans en gödning med 4-2-4 är bättre balans på - detta är nu enbart fiktiva exempel - läs på flaskan!
Hälsar Ingrid
Malutten
27-06-2003, 18:49
Ok! Har nu kollat in mina gödningar och kan konstatera att det är olika NPK värden på dessa:
Flytande blåkorn N 7 % P 2,2 % K 5 %
Blomstra N 5,1 % P 1 % K 4,3 %
Men då undrar jag - Hur lite skall det då vara när man läser att det ska vara "lite" kväve till sina Pelargoner tex???
Åsa, mälardalen zon 2
27-06-2003, 19:23
Guldvatten brukar göra så att pelargonerna blommar massor + det verkar vara mycket enklare än att hålla på och kolla NPK:tal och det är billigare så man kan använda pengarna och köpa flera växter istället.
Guldvatten = urin + vatten
Ingrid på Västkusten
27-06-2003, 19:32
Hallon!
Jag är en anhängare av enkelhetens princip :-)))
Det må låta komplicera med NPK-tal....men det är en hel del visdom vad nu än balansen må vara - oftast är det med mera tungvikt på 'N' talet, och det gynnar tillväxt- Billigt är det med urin som gödning :-))) och det är 'N' som gynnas -oftast me 'N än andra näringsämnen-
Självklart skall det va enkelt - och jag kör med hönsgödselvatten till det mesta - har inte graduerat till urin ännu ;-)) och det har också tungdpunkt på 'N.
Är det itne ljuvligt? Vi är mitt i högsäsongen :-)))
Hälsar ingrid
Jag har också kollat på min NPK och har värdena 7,3,6. Sedan har jag näringslösning till Orkidé och där är värdena 5,5,5. Ja det här var inte lätt... Kanske man skulle börja med guldvatten. :-)
Jag brukar komplettera den flytande gödningen med benmjöl som innehåller 7% N och 9% F. Ett par nypor i jorden vid omplantering och ibland en nypa som jag myllar ner i krukan.
Jag inbillar att mina blommor gillar det...
Inte bara blommorna gillar benmjöl! Mina hundar känner på lukten och jag kan inte använda det varken inne eller ute för då förvandlas de till "grävlingar" så fort de är obevakade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.