När bör jag kapa min hassel om jag vill ha maximalt med skott?
Har en som blivit ganska stor nu, men vill inte att det ska bli kalt så länge utan att det så fort som möjligt kommer nya långa skott.
e_sedell
29-05-2007, 11:36
Jag är inte helt inne på det här med trädbeskärning men svarar ändå.
Juli, augusti, september skulle jag rekomendera eftersom läkningen är som bäst då. Annars januari, februari. I mars brukar ju hasseln börja blomma så det är nog för sent.
Skär ned den helt, då kommer den stressas maximalt och sätta mycket skott.
Rätt men ändå fel - om man vill ha många skott så skär man hassel på vårvintern ända nere vid marken. Gör man samma beskärning under sensommaren får man inte tillnärmelsevis lika stor skottbildning.
e_sedell
31-05-2007, 19:41
Är det en regel som gäller de flesta träd och buskar?
Tänker främst på Syrlinga, Prunus och Cornus.
Ja, men man brukar med Prunus (stenfrukt såsom plommon, körsbär, persika m fl) undvika vårvintern och våren eftersom de då lätt får sk gummiflöde, vilket sätter ned vitaliteten. Däremot klarar de vildare formerna och särskilt unga Prunus vårbeskärning, t ex Prunus Padus (hägg), Prunus Spinosa (slån) och Prunus cerasisefera (körsbärsplommon). Har man dem i t ex buskage som man vill föryngra går det bra att beskära och få kraftig skottbrytning med vårbeskärning. Ska man beskära kulturstenfrukt såsom ätplommon och körsbär på våren krävs mer kunskap - i vissa situationer går det utan att skada växten med gummiflöde och stress, men det kräver mer kunskap att avgöra.
Syrén som man vill få skottbrytning av eller vill starta om beskär man ända nere vid marken på vårvintern. Då får man god skottbrytning. Man behöver inte ta alla stammar i en klunga för att skapa detta, det kan gå bra att bara ta en eller två från samma rot/klunga och få god effekt, dvs skottbrytning nerifrån marken. De man kapar blommar först efter några år.
Cornus är ett ganska stort släkte. Vilken/vilka är det du har och i vilken zon och vad vill du få för effekt?
Jag har en rak 85 meter hasselhäck mellan mig och mina grannar, förvisso med några inslag av hägg och lönn. Häcken löper utmed 3 grannars tomter. Varje vår/försommar ansar jag den från min sida ungefär när hassellöven visar lite större musöron. Häcken är jättegammal och håller uppe ett gammalt rostigt gunnebostängsel - vet egentligen inte vem som håller upp vem men..

Häcken står på grannarnas sida och därmed är det grannarna som "bestämmer" höjden.. vilket i praktiken blir att grannen till vänster struntar totalt i vilken höjd, grannen på mitten vill ha minst 4-5 meter och grannen till höger kapar ner till ca 1,5 meter varje år. Detta gör att jag kan studera utfallet utifrån olika skötsel. Under sommarmånaderna har alla tre varianterna skjutit ut 2-3 meter långa skott åt söder, dvs mitt håll. Tätast (och snyggast) är den utmed höger-grannen. Grannen i mitten som vill ha en hög häck får bara gängliga skott uppåt.. ser inte klokt ut.. Åt mitt håll växer naturligtvis skotten ut också..men det blir någon slags lucka mellan 2meter och 4-5 meter .. Häcken till vänster försöker jag hålla ner men den börjar nu växa till sig och se lika illa ut som mittengrannen.. När september infaller beskär jag på nytt, jag skalar faktiskt skotten ända in på stammen. Den hinner sedan växa ut 2-3 decimeter under resterande hösten som jag sen återigen kapar i april/maj... år efter år efter år efter år.. Har hållt på så här i 20 år i år.
Ja, detta är du inte ensam om, dvs att samarbeta med flera grannar om samma häckrad. Jag försöker föreställa mig vilken skötsel av denna hasseldominerade häck som verkar bäst just hos er, och det verkar vara den där grannen beskär skott årligen, och detta sker på vår eller försommar? Var i landet är detta?
Formklippta blandhäckar har en stor fördel - där en art mår illa tar de andra över, och det kan variera under åren. Men också en nackdel - vissa arter kan behöva startas om från grunden, vid basen (t ex lönn och hägg) för att fortsätta ge grönska och det innebär att man måste krypa in och beskära medan man också beskär det yttre i häcken. Med lönn kan ma inte garantera att den klarar en lite grövre kapning på våren, medan det går utmärkt och bör göras för skottbrytning på hägg...
Om det inte är så viktigt att det några år uppstår hål lite här och var så gör det inte så mycket, så småningom brukar de träd som "stammar sig" ge upp och tas över av de som har flera stammar och förgrenat grenverk hela vägen. Och en blandhäck är mycket mer estetiskt förlåtande för ojämnheter. Den ser ofta ganska tät och frisk ut ändå.
Tack för era svar =)
Får leta fram sågen i vår då!
e_sedell
01-06-2007, 21:39
Jag tänker på Cornus alba.
Om jag skär ner ett bestånd Prunus domestica nu, hur mycket skottillväxt kan jag då räkna med?
Gjorde det nu framförallt för att bli av med stekeln innan den kryper ut. Kanske är i brådrasket?
Tja du, det är som att fråga hur hög du tror att min solros blir här hemma... Inte ens om man vet växtzon, ålder på buskaarna, jordmån, jordtyp, bevattning, gödning etc etc kan man säga hur stor skottillväxten blid. Det enda du kan vara säker på är att de flesta växter kommer att ge fler och längre skott om du beskär på vårvintern än samma buske beskuren på sensommaren, och att vissa inte tycker om vårvinterbeskärning alls och då reagerar med gummiflöde mm.
Är det buskar du har, eller träddungar? Vill du skicka in bild så man får se?
e_sedell
09-06-2007, 22:44
Nej tyvärr har jag ingen bild. Tänkte bara om jag kunde förvänta mig mer skott nu än om jag skurit ned allt på sensommaren. Det är träd det handlar om. Inte ett jätte bestånd men ändå ganska mycket. Hoppas på att rotsystemet dör ut kvickt så jag slipper eländet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.