Ornitogalum arabicum

Hej alla trädgårdsentusiaster!

Jag fantiserar om en bäck som porlar ner från slänten i trädgården (ca. 10meter)
med små "vattenfall" på vägen och som mynnar ut i en damm (ca 10kvm?),
Så får man väl gräva ner en slang som vattnet pumpas tillbaka i upp till början av bäcken igen.

Tanken är att vattnet ska vara så fräsch att man kan doppa sig däri varma sommardagar!
Inga växter eller fiskar i den.

Men blir inte vattnet lätt äckligt?
Funderar på om man kan droppa i lite klor
eller är det negativt för växterna som i sådana fall skulle planteras i kanterna vid bäcken och dammen?
Och djurlivet - om fåglar badar och dricker där och andra smådjur - mår de väldigt dåligt då?

Är mina dagdrömmar möjliga att genomföra i praktiken
eller måste jag välja strikt mellan att bygga en trädgårdsdamm och en bassäng?

Innan jag sätter igång ska jag skaffa mycket kunskap och pengar - så ni har gått om tid att svara! (Typ år.....)

Mvh. Ornitogalum arabicum
Isaxsson
Inte så lätt: klart vatten!
Det har säkert skrivits hur mycket som helst om dammar, du beöver massor av växter i dammen eller och ett bra filter och pump. Kolla in http://www.aquainterior.se/

Ola i Piteå
hällmansro

Det vore häftigt med en damm att bada i, min är alldeles för liten - och vattnet lukte inte gott...
Har inte förstått vad som är fel, men skall få hjälp i nästa vecka.........

Jag tror jag har något i en bok hemma med , åtminstone en bild ( sitter på jobbet , schyyyyyyyyy ) jag kan ju försöka komma ihåg och kolla,
Jag vet ialla fall att det är en helt underbar bild ! !

Om jag minns rätt så måste den vara ganska djup.....

/ Doris
ängsvädd
Beroende på var du bor kommer grodor och/eller vattensalamandrar att lägga ägg i dammen, (äggen är inbakade i något slags gelé), ägg som utvecklas till vattenlevande yngel innan de är färdigutvecklade groddjur. Det är väldigt spännande att följa denna utveckling tycker jag. Samtliga groddjur är fridlysta, så kan man hjälpa dem med en damm där inga fiskar eller andra inplanterade djur finns som äter upp ynglen är det oerhört värdefullt.

Men de tål inte klorbehandlat vatten. Grodynglen äter alger, så man har nytta av dem. Dessutom finns det uppgifter om att de troligen äter mördarsniglar. Men grodorna behöver bli fler för att det ska märkas.
pleximaster
Kolla in denna artikel om du inte rdan gjort det
http://www.gardenaquatica.com/html/baddamm.htm

mvh plexi
Jan Lindgren
Hej!
Plantera in det lilla kräftdjuret Daphnia magna. Det lever på svävalger och kolibakterier. Daphnier kan göra underverk med grumligt vatten. Problemet kan vara att fiskar älskar dem.
MVH
Jan Lindgren
TobbeGarden
Skaffa ett bra filter så får du bra vatten Mvh Tobbe
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon