|
Jag kommer ihåg fragment av en saga - eller ramsa - med inslag av (hot om?) barnmisshandel som min nu avlidna mor drog för mig några gånger, antagligen när jag liksom huvudpersonen (Olle?) inte ville gå till skolan. Det känns som om hela ramsan finns någonstans i bakhuvudet... men att rota fram den därifrån känns som det kunde bli ett segt projekt, så jag sökte på webben där jag faktiskt förväntade att hela skulle finnas här och var, men jag fann bara några fraser som t.ex "Katten på råttan, råttan på repet, repet på Olle". Och själv tycker jag mig minnas ingredienser som: oxe, eld vatten Kan ni hjälpa mig få fram hela lydelsen?
evarina
25-06-2003, 16:48
Jag har den i en barnbok någonstans. Ska hem till föräldrarna och rota på vinden nästa vecka, hoppas jag hittar den då....
Här är sagan om Pojken som inte ville gå till skolan: Det var en gång en pojke som var förfärligt lat. Han ville inte gå till skolan. Då gick mamman till riset och sa: - Ris, slå pojken för pojken vill inte gå till skolan. - Nej, sa riset. Då gick mamman till elden och sa: - Eld, bränn riset för riset vill inte slå pojken och pojken vill inte gå till skolan. - Nej, sa elden. Då gick mamman till vattnet och sa: - Vatten, släck elden för elden vill inte bränna riset och riset vill inte slå pojken och pojken vill inte gå till skolan. - Nej, sa vattnet. Då gick mamman till oxen och sa: - Oxe, drick upp vattnet, för vattnet vill inte släcka elden..........(o.s.v) - Nej, sa oxen. Då gick mamman till repet coh sa: - Rep, häng oxen för oxen vill inte dricka.....(o.s.v.) - Nej, sa repet. Då gick mamman till råttan och sa: - Råtta, gnag av repet för repet vill inte hänga......(o.s.v.) - Nej, sa råttan Då gick mamman till katten och sa: - Katt, ta råttan för råttan vill inte gnaga....(o.s.v.) - Nej, sa katten. - Men om du får lite grädde då? - Mja, då kan jag väl göra det. Och katten på råttan, och råttan på repet, och repet på oxen, och oxen på vattnet, och vattnet på elden, och elden på riset, och riset på pojken och pojken gick till skolan. Sedelärande? Jag vet inte riktigt vad sens moralen är, men jag vet att jag själv tyckte den var fascinerande när jag var liten och alla mina fyra barn har älskat den, speciellt när det går riktigt fort på slutet. Man kan ju alltid tänka att pojken inte fick ris, bara blev jagad av det. Hot, ja kanske. Om inte annat så är det kanske en nyttig träning i att "ramsa".
CITAT (Nina H @ 25-06-2003, 18:11) Här är sagan om Pojken som inte ville gå till skolan: Det var en gång en pojke som var förfärligt lat. Han ville inte gå till skolan. Då gick mamman till riset och sa: - Ris, slå pojken för pojken vill inte gå till skolan. - Nej, sa riset. Då gick mamman till elden och sa: - Eld, bränn riset för riset vill inte slå pojken och pojken vill inte gå till skolan. - Nej, sa elden. Då gick mamman till vattnet och sa: - Vatten, släck elden för elden vill inte bränna riset och riset vill inte slå pojken och pojken vill inte gå till skolan. - Nej, sa vattnet. Då gick mamman till oxen och sa: - Oxe, drick upp vattnet, för vattnet vill inte släcka elden..........(o.s.v) - Nej, sa oxen. Då gick mamman till repet coh sa: - Rep, häng oxen för oxen vill inte dricka.....(o.s.v.) - Nej, sa repet. Då gick mamman till råttan och sa: - Råtta, gnag av repet för repet vill inte hänga......(o.s.v.) - Nej, sa råttan Då gick mamman till katten och sa: - Katt, ta råttan för råttan vill inte gnaga....(o.s.v.) - Nej, sa katten. - Men om du får lite grädde då? - Mja, då kan jag väl göra det. Och katten på råttan, och råttan på repet, och repet på oxen, och oxen på vattnet, och vattnet på elden, och elden på riset, och riset på pojken och pojken gick till skolan. Sedelärande? Jag vet inte riktigt vad sens moralen är, men jag vet att jag själv tyckte den var fascinerande när jag var liten och alla mina fyra barn har älskat den, speciellt när det går riktigt fort på slutet. Man kan ju alltid tänka att pojken inte fick ris, bara blev jagad av det. Hot, ja kanske. Om inte annat så är det kanske en nyttig träning i att "ramsa". Hjärtligt tack för sagan!!! Skrev du av den ur någon bok nu, eller ur minnet? För den händelse att någon känner till variationer så berätta gärna.
Ur minnet, vi hade en liten pixie-bok med sagan i när barnen var små, men min dotter läste sönder (bl a) den. Kanske finns den i någon gammal upplaga av Min Skattkammare. Om du absolut vill ha tag i en tryckt version kanske det går att fråga via antikvariaten. Det finns en variant om att pojken bor hos en gumma och det är gumman som går till riset etc. Kanske känns bättre att det inte är en mor som hotar med stryk?
Någon som vet författare?
Susanne i Linköping
25-06-2003, 23:14
Det fattas en medverkande: slaktarn! Slaktarn ville inte slakta oxen, och det var honom repet skulle hänga, inte oxen!
Sagan finns med i den gamla versionen av Min Skattkammare, del 1. Tror jag i alla fall! Och där står författarens namn.
Hälsningar Åsa
CITAT (Susanne i Linköping @ 26-06-2003, 00:14) Det fattas en medverkande: slaktarn! Slaktarn ville inte slakta oxen, och det var honom repet skulle hänga, inte oxen! :lol: Jag tyckte nog att det lät egendomligt att hänga en oxe...  Det vore väl isåfall något som slaktarn möjligen kunde tänkas göra... efter avlivandet. Det låter som om sagan är ganska gammal eftersom det också talas så självklart om att hänga slaktarn. Det dröjer nog många veckor innan jag kan komma iväg till biblioteket och fråga efter "Min Skattkammare", så fler rättelser här välkomnas!
Ja, jag tyckte att det var något som fattades, det var ju slaktarn. Kom faktiskt på det när jag stängt av datorn - orkade bara inte...... Min skattkammare kom ut på 50-talet. Hittade på nätet en förteckning över Pixi-böcker där står som nr "197 Pojken som inte ville gå i skolan Lennart Hellsing (bearbetning)/Peter Csihas" Kanske är det en gammal folksaga, nja, inte äldre än skolplikten i alla fall, -såvida den inte ursprungligen handlade om något annat som den late pojken inte ville göra. Peter Csihas är nog den som gjort illustrationerna i Pixi-boken, tycker mig känna igen hans namn. Carlsen if gav ut Pixi-böckerna, kanske de vet mer om sagans urspung. Berätta gärna här om du får reda på mer.
Sensmoralen är att, först när mamman utlovade en belöning, en morot, dvs att ge katten grädde, så fick hon igenom sin vilja. Hade hon lovat pojken ngt gott eller roligt, så hade hon slupit allt besvär! Alltså: bättre uppmuntra än att hota, för alla parter.
Jag har inte på allvar försökt analysera sagan/ramsan ordentligt och finna sensmoralen, men funderar på en sak: Om nu mamman blir så förbannad på riset som inte vill medverka till barnmisshandeln att hon ber elden bränna riset - ja, då skulle ju inte riset kunna slå pojken. Och det verkar ju osmart sett ur mammans perspektiv. Fastän det står ju faktiskt inte "bränna upp" riset (endast "bränna", kanske skulle elden bara misshandla riset , som därigenom skulle "motiveras" att misshandla pojken? Det verkar mest handla om en slags "hackordning" i detta led av sagan. Längre ner tycks det mesta handla om naturligheter. Vatten släcker eld... såtillvida det inte druckits upp av en oxe(?). Hursomhelst tycks sagan - vilket jag såg i min research - användas för att illustrera orsakssammanhang. Och varför vissa saker aldrig verkställs för att någon som kanske egentligen inte borde ha med saken att göra inte gjort vad den borde/skulle kunna ha gjort vilket i sin tur medförde att någon ytterligare inte gjorde vad den borde/skulle kunna ha gjort, vilket i sin tur medförde att någon ytterligare inte gjorde vad vad den borde/skulle kunna ha gjort osv, osv. Och kanske kan sagan i viss mån illustrera att otroligt mycket i våra liv tycks styras av tillfälligheter och samverkande faktorer. Om just det finns det en tänkvärd långfilm som visst hette "Sliding doors" och som visades för inte så länge sedan på SVT. Den visade hur huvudpersonens liv kunde ha utvecklats på två totalt olika sätt... allt beroende på en ynka skjutdörr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|