|
Tjusig snygging, eller hur? Men vem är det? Han (hon) har inte presenterat sig, trots att han kröp omkring inne på mitt sovrumsgolv  och trots att han såg mig djuuupt in i ögonen.  Ganska stor var han också. För att förstå storleken visar jag en bild när han sitter på min tumme. Ja för all del, även för att ni ska se mer än ögonen av honom.  Någon som kan ge honom ett namn? Kanske hittar jag ett själv, ska gå och lägga mig med en insektsbok nu. Nej, inte med honom  han har fått gå ut ur mitt sovrum, jag är så blyyyg. Gonatt.
Gossen Ruda
27-05-2007, 21:24
Den där får du passa dig för i sovrummet för det är en riktig bock, närmare bestämt en Mindre aspvedbock, Saperda populnea.
Har inte somnat än, saknar min bock ...
Piccante
27-05-2007, 21:50
Jättefina bilder amaira  Tror du han/hon tänkte provsmaka på sängbenen eller har du något aspvirke inne?
Nej, ingen asp inne, men en fin aspglänta ute med både unga och riktigt gamla aspar. Är rädd om aspträden, de är hyresvärd för många fina arter av skilda slag.
Är detta verkligen en Saperda populnea? Är de så variabla? På de bilder jag letat upp både på nätet och i böcker så har de ljusa prickar på ryggen och inte de här banden baktill som denna har. Denna har också liksom ett "avdelning/band" mellan fram och bakkroppen, ser ni?
Gossen Ruda
28-05-2007, 09:54
Kollade aldrig på nätet sen jag hittat en trolig bild i en bok. Liknar mer Saperda carcharias faktiskt. En bock av något slag är det dock.
Piccante
28-05-2007, 11:29
Kollade i Insektsgnag i bark och ved (Ehnström, Bengt 2002). Då såg jag att släktet Saperda har antenner som är lika långa eller längre än kroppen, dessutom stämmer inte mönstret på S. carcharias. Jag tycker den mer liknar sälggetingbock Xylotrechus pantherinus. CITAT Sälggetingbocken är normalt en mycket lokal sällsynt art. På vissa begränsade lokaler, kan den dock bli mer allmän. Arten verkar gynnas av varma, torra somrar. Rödlistekategori: Missgynnad. Ur Insektsgnag i bark och ved, sid 282.
Gossen Ruda
28-05-2007, 12:44
Trots min rakryggade uppenbarelse är jag böjd att hålla med föregående talare.
Finns det någon allmän definition på en "bock", d v s bland skalbaggarna? Alla skalbaggar som lever på trä?
Piccante
28-05-2007, 14:06
CITAT (KURT @ 28-05-2007, 14:10)  Finns det någon allmän definition på en "bock", d v s bland skalbaggarna? Alla skalbaggar som lever på trä? Jag tror iaf att alla "bockar" med undantag för råbock  hör till familjen långhorningar Cerambycidae, dit hör ju alla ekbockar, myskbockar, blombockar mfl.
Gossen Ruda
28-05-2007, 16:34
Orsaken är nog att dom har stora horn(antenner) och bockar har också horn. En analogi finns i ordet för getingar som är härlett från geten som också har horn. Getingar har kraftiga antenner, särskilt hanen. Jag tror att det är bara vi svenskar, undantag skåningar och närbesläktade, som använder geting-ordet. Annars heter dom vasp, vesp, visp, visping och liknande.
Sälggetingbock, Xylotrechus pantherinus, YES! Där har vi den! In i detalj. Så roligt att jag har en sån. Förutom asparna som jag är rädd om, har jag också en hel del sälg (och även vide) som jag givetvis är rädd om. Särskilt gamla träd, och så förstås återväxten. Även fallna träd får ligga så att det finns död ved av olika slag. Nu har jag inte särskilt mycket mark och inte heller precis "skogar", men det är roligt att finna att mer sällsynta arter lever här!
Lars-Olof Arvids
29-05-2007, 08:26
Vad roligt! Vacker var den också!  Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|