siv.wiss
27-05-2007, 21:46
Jag ger snart upp - men jag vill ju kunna odla morötter och kålväxter!
Jag har försökt med allt möjligt. Fiberduk - men hur få tätt, och ogräset trivs ju väldigt bra också. Och när man skall rensa måste man ju öppna på duken, och vips hittar flugorna dit! och om de finns innanför duken när man täpper till har de ju världens kalas därinne.
Här uppe i norr har vi inte kunnat börja med odliger än, men jag bävar för hur det skall bli - igen.Har försökt med växtsåpa och med pyretrum-preparat, och med olika samodlingar, men inget tycks hjälpa.
Siv
När det gäller morötter så finns det sorter som är resistenta mot morotsfluga.
Cassandra
28-05-2007, 11:06
Testa den nya kålduken!
Eva i Västerås
28-05-2007, 11:06
Växelbruk, samodling, täckodling och fiberduk.
Växla plats för att lura dom djur som stannar i jorden vid fjolårets plantor.
Samodla för att förvirra. Tomater, tagetes, lök, kryddväxter...
Täckodla för att morotsflugor lägger ägg i jorden invid plantorna och sedan vandrar larverna upp och börjar äta. Dom får svårare att komma åt om du har täckt marken med gräs/hö/halm--whatever. Lite medan plantorna är små. Ogräset får svårare att komma upp och blir lättare att ta bort dessutom.
Fiberduk för att hindra nya flygare att komma åt. Rensa snabbt, och tar du rast i rensningen så täck över.
Jag brukar kombinera allt detta! Helt angreppsfritt blir det inte, men det blir överkomligt.
Kålfjärilen lägger ägg så sent att då får jag ändå nypa sönder ägg under bladen sådär 1g/vecka efter att jag slutat täcka i juli nångång.
CITAT (Cassandra @ 28-05-2007, 11:06)

Testa den nya kålduken!
Är den så finmaskig att den skyddar mot kålfluga?
Cassandra
28-05-2007, 12:32
CITAT (KURT @ 28-05-2007, 12:53)

Är den så finmaskig att den skyddar mot kålfluga?
Jag har kålduken och det ser så ut. Min granne blev alldeles förtjust när hon såg mitt kålland med duken i helgen, och utbrast
-Den är "fållad" i kanterna också! En sådan måste jag köpa!!Morotsflugor har jag faktiskt aldrig hört talas om tidigare tror jag. (Har ju levt i England länge och känner inte till alla namn och begrepp på svenska, med den reservationen då). Hur ser de ut och vad gör de?
myskmadra
07-06-2007, 16:10
Jag har precis börjat prova kålduken och det har inte blivit något roligt resultat under veckan som gick.
Någon slags flugor (kålflugor? svarta?) sitter som ett gytter över varje planta och äter hål på bladen.
De äter alltså genom nätet! Är det så kålflugan fungerar?
Jag har nu bytt till vanlig fiberduk för att se hur det går.
Hur är det ska man strö aska eller dylikt över plantorna för att motverka angrepp eller finns det andra knep?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.