Gröna Sus
Som sagt ny användare så det blev dubbla inlägg av samma... så jag redigerar lite (hoppas att det fungerar..) och lägger upp två bilder till med växter jag inte kan namnen på smile.gif Ogräs eller perenn växt värd att spara?

[attachment=3307:blomma.jpg] [attachment=3308:spirea_1.jpg]
Fenja
Ettan skulle kunna vara en klint av något slag.
Mvh
Fenja
backsippan
hej

andra bilden skulle kunna vara vippslide eller alpslide
mvh backsippan
evamarianneZon3
Den första skulle jag tro är Vallmo. Så ser mina vallmoblad ut nu.
Den andra växten tror jag är en sorts Slide. Den är ju vacker, men den sprider sej nog ganska mycket.
Vänligen Eva
Tesa
Den andra bilden tycker jag ser ut som finnslide men det verkar råda lite röra angående vad som är vad när det gäller den..
Fenja
CITAT (evamarianneZon3 @ 28-05-2007, 14:27) *
Den första skulle jag tro är Vallmo. Så ser mina vallmoblad ut nu.
Vänligen Eva

Vallmoblad är håriga och grövre, kolla bild här. Om det nu är papaver oreinetaleblad du menar.
Här är en länk till Centaurea dealbata chaber białawy
Mvh
Fenja
annagranq
jag tycker bild ett ser ut som sibirisk nunneört, jag har gott om såna och bladen ser ut så

hälsar anna
Gröna Sus
Tack för alla svar!

Men blir lite fundersam... Slideväxter är väl inte trädgårdsväxter utan betraktas mera som ett ogräs? Jag har nog fyra STORA tuvor med sånna.. kanske bäst att gå ut med spaden snart? ohmy.gif

Det ska bli spännade att vad den andra växten är. När blommorna kommer borde det avslöjas smile.gif Jag låter den vara kvar så länge.

Sus
Eva 33c
Det finns många arter av slideväxter. Långt ifrån alla uppför sig ogräslikt. Själv har jag Aconogonon alpinum, alpslide, (som inte blommat än) och Aconogonon divaricatum, vippslide. Dessa två bildar en tuva som inte ger sig iväg med rotskott. Det finns fler också som tex finnslide, gråslide.
Den ökända slideväxten heter parkslide , Fallopia japonica, och lär visst kunna tränga genom golv... Men jag tror inte det är den du har. Googla lite på Fallopia och aconogonum ( som förut hellet polygonum) och titta på bilder så kanske du kan artbestämma din. Den är inte riktigt lik mitt vippslide, som har lite mer överhängande blomvippor.
Både alpslide och vippslide blir uppemot metern höga.
pusillus
Kan ettan vara Meconopsis cambrica- engelsk vallmo? Jag har den och tycker den är jättefin, lysande orange isåfall. min blommar nu i zon 3
[attachment=3381:Meconops...cambrica.JPG]
Gröna Sus
Har nu kollat lite närmare på slideväxten.

Utifrån Bo Mossbergs "Den Nordiska Floran" kan jag utesluta att det är Vippslide i alla fall. Min växt påminner då mera om Alpslide med hjärtformade blad och som är håriga under.

Jag har försökt googla lite också. Parkslide kan vi utesluta för så stor är inte min växt som bara är knappa metern hög.

När jag söker på Finnslide och Gråslide (dom finns inte med i Mossbergs bok) går jag bet... Är det någon som har en Finnslide/gråslide som kanske kan lägga in en bild? Kan det vara någon av dom tro eller är det helt enkelt en alpslide?

Ser fram emot att se vad växt nummer ett är. En engelsk vallmo vore roligt men min blommar inte än och jag bor också i zon 3. Dock växer min bland en massa gräs och lite i skym undan. Har försökt riva bort det värsta gräset ändå...

Sus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon