Men. Det här är min allra första trädgård. Jag är ett stadsbarn som tidigare bara odlat lite kryddväxter på balkongen. Finns det någon hjälp man kan få som är snäppet billigare än att anlta en svindyr trädgårdsarkitekt. Vi har bara en plantskola i närheten och de är tyvärr väldigt otrevliga och sa att jag skulle återkomma när jag visste vad jag ville beställa. Jag som knappt kommit till planeringsstadiet.
Jag har hur mycket tid att lägga ner som helst. Jag studerar halvtid på terminerna och är ledig på somrarna. Däremot är det lite begränsat med pengar så jag vill ta det lite försiktigt och planera väldigt väl så jag vet vad jag lägger pengarna på.
Någon med tankar, förslag, tips, ideer, åsikter eller liknande mottages gärna

De tankar jag funderar mest på är när man ska börja. När är det lättast att gräva bort åtminstonde 15 stora berbrar/berberisar/berbisar. Lätt känns lite naivt att säga men minst tungt kanske.
Jag bor i zon 2 och det är ganska varmt och skyddad läge men som sagt skuggigt på ytan jag tänkt mig.
Kan man flytta några av buskarna till kanten av trädgården och anlägga en häck av dem eller bör man köpa nya buskar då?
Det blev långt det här. Tack till alla som orkat sig igenom