Gröna Sus
Hej!

Ny i trädgård och ny användare av odla.nu. Har redan fått hjälp att hitta namn till för mig okända växter genom att kika på gamla inlägg. Har inte hittat dessa... är det ogräs eller perenna växter värda att spara? Kan man flytta dem eller ska jag ta frö i höst?
Har tagit över en gammal trädgård men som tyvärr fått växa igen några år jag tänkte i höst tillfälligt flytta det som jag vill ha kvar och börja om med rabatterna. Är det en bra idé?

Tack på förhand!

[attachment=3305:bladgrönt_1.jpg] [attachment=3306:blåblomma_1.jpg]

Fenja
Det går inte att se några bilder.
Mvh
Fenja
olgak
Nej, det går inte att se bild.

Att flytta växterna tillfälligt kan absolut vara en bra idé. Jag är en stor tillskyndare av att börja med ren scen, istället för att vimsa och plottra. Jag har själv i flera fall börjat från scratch med tomma rabatter, och då har man ju möjlighet att lägga en väldigt fin grund för det som ska komma genom att få bort allt ogräs, förbättra jorden, och sen inte minst planera rabatten precis som man vill ha den. Du kan ju också passa på att dela på en del växter i samband med flytten. Om du vet att du vill ha kvar en växt, men på en annan plats i rabatten, så kan du ju också flytta den till "rätt" plats direkt i höst om du har möjlighet, i stället för att ha den på "vänt" någonstans. Det är ju lite skonsammare för växten att bara bli flyttat en gång. Sen är det ju vissa växter som anses ogilla flytt särskilt mycket, t.ex. pioner. Men det går ju att flytta dem också - men i så fall skulle jag verkligen föröska få dem till sitt nya hem direkt, istället för att ha dem på "vänt".
Gröna Sus
Nej det blev något konstigt... fick inte in bilderna sad.gif Gör ett nytt försök.

Tack också för råd och tips olgak! Det ska bli en spännande utmaning att komponera sin egen rabatt smile.gif

[attachment=3350:blåblomma_1.jpg] [attachment=3351:bladgrönt_1.jpg]
mojan
Jag gissar att den första är Trädgårdsbetonika och den andra kanske Akljeruta. g.gif

Nu stavade datorn fel igen, Aklejruta ska det vara förstås.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon