annette-djurö
28-05-2007, 09:14
[font="Arial Black"][/font][size="3"][/size]
Hej alla odlare!
Jag har en fråga: hur tar jag skott/sticklingar av vintergröna och när ska man göra det, nu i sommar eller i höst.
Glad för svar.
Ophelia
28-05-2007, 09:42
Det är en riktig överlevare. Du kan ju testa med att ta en bit reva och stoppa i vatten eller ta en bit reva med små rötter och lägga på jorden och förankra (typ en sten) samt vattna så brukar den ta sig. Det där med att stoppa i vatten kan du ju göra nu likaså ta en reva med små rötter och lägga mot marken men jag vet att det fungerar lika bra senare.
Eva i Höga
28-05-2007, 09:45
Det bästa är ju om du har ett bestånd som du kan dela. Det har jag gjort och det funkade bra. Men nu är jag trött på vintergröna så jag planterade in myskmadra istället och den har tagit över så jag har inte mycket vintergröna kvar.
Jag har tagit sticklingar av Vica minor, vintergröna varje år för att kunna täcka en slänt.
Jag har klippt av några långa stänglar och klippt dessa i ca. 10 cm långa bitar. Har sedan satt några st tillsammans i vanlig blomjord. Efter ca. 1 månad har de börjat få rötter, efter 1-2 månader har jag sedan planterat ut dem. Kom ihåg att vattna i början efter utplanteringen!!
Man kan även göra avläggare med vintergröna genom att ta långa stänglar och antigen lägga över jord eller trycka ner under jorden. För att den ska sprida sig bra vill den ha lucker jord runt omkring sig.
Finns i vita samt lila/blå färger. Vica minor samt major.
Mycket bra marktäckare!!! Våra är som en grön matta med lila blommor. Vi satte med 30 cm ifrån varandra för 2 år sedan och nu ser man inte jorden! Det har blivit helt grönt+ grön vintertid...
Där jag bor ligger det en gammal trädgård huset finns inte kvar men det gör vintergrönan en hel slänt, jag brukar gå dit och plocka "buketter" både med och utan rötter sen trycker jag ner dem där jag vill ha dom och dom tar sig alltid.
annette-djurö
29-05-2007, 17:40
Hej igen!
Tusen tack för alla tips. Ska pröva båda att sätta i vatten och att trycka ner direkt i jorden. Hoppas på ett stort vacker täcke av blå blommor och gröna blad.
Annette
pleximaster
30-05-2007, 15:32
Hade du bott i skåne skulle du kunna få lite av mej! Har en del som brett ut sej lite väl mycket.
mvh plexi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.