emmsing75
28-05-2007, 10:56
Har nu hämtat hem mitt Persikoträd, "Frost", som ska kunna klara sig här i Uppsalatrakten dvs Zon 3. Frågade på plantskolan om det var nåt man skulle tänka på vid planteringen men det var det inte så glad i hågen satte jag ned det i gropen och fyllde på med ny jord. Sen blev jag osäker på hur djupt trädet skulle stå och nu står det lite djupare än vad det gjorde i krukan på plantskolan och nu vet jag inte om jag borde gräva upp det och sätt om det så att det står i samma nivå som tidigare. Vad tror ni som är experter på frukträd här? Av lathet (eftersom vi fäst alla grenar vid spaljen den ska stå emot) föreslog min sambo att vi bara kunde ta bort lite jord längst upp men ur övervintringssynpunkt borde det väl inte vara så lyckat att ha trädet planterat lägre än övriga gräsmattan? Tacksam för kloka synpunkter från er som är mer hemma på detta område än mig.
emmapemma
28-05-2007, 11:40
Jag är inte "expert" på fruktträd, men jag skulle absolut inte sätta ett träd under omgivande marknivå. Dessutom, i en nyanlagt rabatt/trädgrop brukar jorden sjunka en hel del, så gör planteringen lite över den nivån ni vill ha den slutgiltigt (förmodligen ett fem-tal centimeter över gräsmattenivån). OBS att sätta trädet i den nivån som rabattjorden är - de kommer att sjunka ner tillsammans!
Så mitt råd är att göra om det.