Full version: En bäckdal
Lars-Olof Arvids
Dalgången längs Stenunge å är en liten naturpärla strax utanför samhället Stenungsund.

[attachment=3325:Strutbrä...ånd_Stå2.jpg]

Här finns lummiga lövskogspartier och stora bestånd av strutbräken.

[attachment=3326:Humla_beskuren.jpg]

Humleblomster är en annan karaktärsväxt som gör skäl för sitt namn.

[attachment=3327:Fuktäng_1_Stå2.jpg]

Öppna slänter och fuktängar som ännu betas finns också i dalgången.

[attachment=3328:Gulbroki...beskuren.jpg]

Gulbrokigt slåtterfly (Euclidia glyphica) trivs i dessa marker.

[attachment=3329:Död_ved_...kor_Stå2.jpg]

Död ved är det gott om, till glädje för många svampar, insekter och fåglar. I lördags trummade en mindre hackspett för fullt här.

[attachment=3330:Exploate...g_1_Stå2.jpg]

Här slutar jag min vandring, för längre ner längs dalgången blir jag bara ledsen när jag ser hur en industri har börjat bygga ut. Jag tycker att lättillgänglig natur nära städer och samhällen är något av det värdefullaste vi har. Nationalparker i all ära, men det är ändå i våra närområden vi oftast får tillfälle till naturupplevelser.

Olle
KURT
Lägg gärna in dina bilder i ett album på nätet, så får du lättare att hänvisa till samma bild flera ggr.
Biggan_
Så vackert, och så fina bilder! tummenupp.gif
Jag håller fullständigt med dej om att det är naturen runt knuten som man har mest glädje av. Att följa årstiderna att fotografera, att kunna ta en promenad i naturen eller bara sitta ner och njuta, det är ovärderligt.
Gossen Ruda
Tjussigt.
amaira
"Jag tycker att lättillgänglig natur nära städer och samhällen är något av det värdefullaste vi har. Nationalparker i all ära, men det är ändå i våra närområden vi oftast får tillfälle till naturupplevelser. Absolut!!

Förstår så väl hur du menar med att du blir ledsen. Jag får uppleva det alltför ofta i och med att jag bor nära en storstad. Det enda jag kan göra (förutom att vara med i Naturskyddsföreningen vilket ändå inte kan hindra stadens framfart och ekonomiska intressen) är att skydda den mark jag äger själv, och djurlivet på den, både stort och smått.

Fast även det har sina svårigheter. Vad gör man med tjugo tamkatter som stormtrivs i min urgamla vildvuxna trädgård som är fylld av fåglar av olika slag?

Men det är riktigt härliga bilder du visar upp. Att promenera omkring i sådan natur mår man gott av!
Lars-Olof Arvids
Tack Biggan, Ruda och Amaira!
Vi får njuta av det som finns kvar och värna om det vi kan. Att göra den egna tomten till en fristad för stort och smått liv är verkligen inte det sämsta. Det är inte alltid lätt, men alltid värt ett försök.

Olle
Castea
Härliga miljöer, Olle!

Har du någon gång vägarna upp till Heby i Uppland, så finns en jättefin bäckdal där också att fotvandra i. Hårsbäcksdalen heter den, och är som finast just nu.

Info här och här.
Lars-Olof Arvids
Hårsbäcksdalen ser jättefin ut, dit får jag nog åka någon gång. Tack för tipset! smile.gif

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon