kricke1
28-05-2007, 12:51
hej alla glada odlare, jag har köpt en melon planta (vatten melon, grön) från bauhaus i Länna och jag undrar är det bara att stoppa ner i växthuset?
man måste väl typ befrukta honblomman med något från hanblomman ?
Bea_Skåne
28-05-2007, 18:47
Hej!
Jag köpte också en melonplanta i år som jag stoppade ner i växthuset - allt bara dog! Ingen aning vad som blev fel.
/Bea
Jag har oxå meloner i växthuset, drev upp lite sockermelon och någon annan sort som såg god ut :-). Har cirka 15-17 grader i växthuset och ger dem mycket vatten, som jag har förstått det så behöver de ganska varmt för att trivas.
Jag hoppas att insekterna ska ta hand om pollineringen, men för att helgardera mig så går jag runt och "duttar" i mitten av varje blomma med en pensel. Hoppas att det ska hjälpa mer än stjälpa.... ;-) Lycka till!
Eva 33c
28-05-2007, 19:47
Ja varmt vill de ha, både i jorden och i luften. Här i zon 5 har jag inte flyttat ut mina plantor till växthuset än utan räknar med att göra det omkring 7 juni.
I växthuset måste man nog räkna med att hjäpla till med pollineringen. Meloner får både han- och honblommor. Man känner lätt igen honblommorna då de har en liten början till frukt bakom kronbladen. Ofta kommer det bara en massa hanblommor till att börja med (så till den grad ibland att man blir riktigt nervös...) och då hjälper det inte att dutta i dem. När man ser första honblomman är det dax att pollinera. Med en liten pensel kan man dutta från hanblomman till honblomman. Helst mitt på dagen har jag läst. Man kan också (det brukar jag göra) plocka en hanblomma, skala av kronbladen och dutta med den direkt i honblomman. Det skadar inte att upprepa proceduren några gånger. Om befruktningen misslyckas kommer det lilla fruktämnet att gulna och ramla av. Om det lyckas blir det en melon så småningom
kricke1
28-05-2007, 21:32
CITAT (Eva 33c @ 28-05-2007, 20:47)

Ja varmt vill de ha, både i jorden och i luften. Här i zon 5 har jag inte flyttat ut mina plantor till växthuset än utan räknar med att göra det omkring 7 juni.
I växthuset måste man nog räkna med att hjäpla till med pollineringen. Meloner får både han- och honblommor. Man känner lätt igen honblommorna då de har en liten början till frukt bakom kronbladen. Ofta kommer det bara en massa hanblommor till att börja med (så till den grad ibland att man blir riktigt nervös...) och då hjälper det inte att dutta i dem. När man ser första honblomman är det dax att pollinera. Med en liten pensel kan man dutta från hanblomman till honblomman. Helst mitt på dagen har jag läst. Man kan också (det brukar jag göra) plocka en hanblomma, skala av kronbladen och dutta med den direkt i honblomman. Det skadar inte att upprepa proceduren några gånger. Om befruktningen misslyckas kommer det lilla fruktämnet att gulna och ramla av. Om det lyckas blir det en melon så småningom

jag ska försöka iafall hehe
Jonas70
29-05-2007, 07:55
CITAT (Bea_Skåne @ 28-05-2007, 19:47)

Hej!
Jag köpte också en melonplanta i år som jag stoppade ner i växthuset - allt bara dog! Ingen aning vad som blev fel.
/Bea
Hur och när planterade du din melonplanta?
Jag har sått orientalisk melon (... ingen aning om hur dom blir mer än att det är små meloner, söta...). Har tänkt att binda upp dom så att dom får klättra, men om, säger OM, det kommer meloner: orkar dom att sitta kvar på sina "grenar" kan tänka mig att dom blir ganska tunga ändå, fast dom är små?
Eller ska man sköta dom som typ squars och pumpa? D v s låta dom växa "vågrätt" liggandes på jorden eller annat underlag?
Eva 33c
30-05-2007, 21:33
Jag har sett bilder på hur folk "hänger upp" sina meloner med hjälp av diverse saker. En gammal BH har jag sett, och nät av den typ som används som "halkskydd" under mattor tex. Odlar man dem på backen kan man behöva lägga något mellan jorden och frukten så att den inte blir dålig av fukten och som skydd mot sniglar och annat. En glasskiva, en bit frigolit ellar liknande.
Jonas70
31-05-2007, 07:47
Jag har oxå hört att man behöver något typ av stöd under melonen när de börja bli stora och man odlar lodrätt. Jag odlar själv meloner för första gången, och får väl se hur jag löser det om eller när det kommer frukt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.