Full version: Vass i vik
Helen B
Hej allihopa!
Det var ett tag sedan sist jag var här inne (har småläst ibland). Har nu en fråga som jag inte vet vart den hör hemma. Testar här så får jag se om någon vet råd.
Vi har köpt sommarställe som ligger vid en liten vik. Där är det naturligtvis en del vass och jag undrar: Hur snabbt sprider sig vassen? Kan man beskära den med en lie eller något annat i vattnet? Vi vill inte beskära så att man förstör för allt djurliv. Jag har hört talas om "vassbåtar" som beskär, men det är otroligt dyrt...
Tack på förhand wub.gif
mamamaggan
Om du skär av vassen med lie så att stumparna hamnar under vattenytan så ska den inte komma tillbaka. Vi har gjort så och det har inte kommit tillbaka på 4-5 år.
Helen B
Det lät super. Då ska vi införskaffa en lie!!
Tack för svaret.
Stella-Polaris
Änn bättre är att dra upp dem med rötterna. Blött och kladdigt med du får en hel del välsmaklande vass skott att äta... Lie hjälper inte alltid om vanlig vass. Den skjuter bara nya skott.
Fera
Att dra upp vass med rötterna är nog bra men jobbigt.
Om det är ett större område skall man kontakta miljömyndigheten på Länsstyrelsen., för tillstånd. En vassbåt är mycket effektivt, den skär långt ner, så vassrötterna inte har så stor chans att överleva. Första aug. tror jag är första dag som man får skära. För att fåglar o.dyl skall störaras så lite som möjligt. Men en vassbåt är mycket dyrt. Är det ett litet område skulle jag tro att man kan skära med lie när som helst och utan tillstånd.

För någon generation sedan var vassen en tillgång! Nödfoder till djur! Många småtorp byggde på att man hade tillgång till vass. Fanns till och med inskrivet i fastighetshandlingarna att man hade tillgång till vass! På den tiden vågade man inte skära vass före midsommar, för att inte skade nästa års tillväxt!

Tiderna förändras!
Helen B
Jag håller med dig Fera, visst ändras tiderna!
Innan vi köpte det här stället hade jag ingen aning om allt liv som vass har. Jag trodde att det var gäddans hem-endast. Vi har en massa fåglar bl.a häger och häromdagen så vi en hm bäver(??) eller utter eller iller som simmade där. Vassen som ska bort är inte alls mycket (typ 2 kvm) och vi tar bort den när fåglarna är klara med sitt.
Jag måste bara säga en sak om detta forum: Det är otroligt att man får svar på det mesta. Jag blir lika glad varje gång!!
Ha en bra dag!
troja
När jag var liten så hade vi som regel att så fort vi badade i våran sommarstuga så tog alla upp tio vass plantor med rötterna efter ett år fick vi en jätte fin badplats vi var tre barn och ibland några kompisar.
LYCKA TILL
Gaerrent
CITAT (Helen B @ 29-05-2007, 09:11) *
häromdagen så vi en hm bäver(??) eller utter eller iller som simmade där.

Det var nog en mink som du såg skulle jag tro.
Fera
hej igen
är det inte större område tycker jag att det är rötterna som gäller, vid som någon föreslog badning. Gör likadant när jag badar.
Vi tog bort en jätteremsa (flera hundra meter lång och inte helt smal) med vass före Sveriges Eu-inträde. Fick både hjälp och instruktioner hur och när det skulle utföras av Länsstyrelsen. Året efter var det tänkt att det ev. skulle följas upp, men det var då osäkra regler ang. vass så Länstyrelsen var inte med på det längre.

Vass och massor av fåglar har vi kvar, fast mer öppen vattenspegel också. Det finns också en mycket trevlig (och väldigt liten) och ovanlig blomma på strandängen bland alla andra växter.
Vad den heter och hur den ser ut tror jag inte jag kommr ihåg längre. Det var en pensonerad professor från ett universitet som inventerade strandängar, på kommunens uppdrag. Han fann växten.
Kakaduan
I våran vik har pappa slagit med lie med jämna mellanrum - vassen kommer tillbaka!!! Det enklaste är att köpa/låna en särskild vassklippare. Vi lånade en av ett angränsande brygg-lag. Det är som en häcksax men på skaft som man sticker ner under ytan och klipper/slår vassen med. Det är enklast. Jag vet inte vad en sådan kostar, men det kanske är värt pengarna i längden.

Kakaduan
KURT
http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/ka...ing.php?aid=631

Det finns faktiskt endel riktiga maskinmonster!

dahla
Om det bara rör sig om några få kvadratmeter kan du gott använda lien eller en häcksax... slå/klipp vassen så långt ner du kan... vassen kommer växa upp igen så du får slå den ett par tre ggr under en säsong. Börjar man med att slå redan tidigt på våren blir det ju givetvis enklare och då hinner inte heller djurlivet bli så beroende av just den tilltänkta platsen.
fredwel
Efter lite googlande hittade jag den här:

Vassklippare

/fredrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon