Full version: Ragdoll
MrsMP
Skulle gärna vilja ha lite info om ragdoll katter. Har fått veta att dessa bör vara innekatter? Vet inte alls om det stämmer...någon här som vet lite mera? smile.gif
Airamya
Mmm, ragdoll smile.gif *gillar*
Mysiga katter tycker jag. Anledningen till att de heter ragdoll, som betyder trasdocka, är att de slappnar av i varenda muskel när man lyfter upp dem, så de blir som en trasdocka i famnen. Lite lustigt.
Innekatt eller utekatt... Ja du, det där är en debatt för sig... du måste fatta eget beslut i den frågan. Har du den som utekatt så ökar risken att katten skadas eller försvinner. Å andra sidan kanske den inte trivs med att vara innekatt.
dunno.gif
Sailor Pluto
Håller med, de katterna är sååå mysiga smile.gif . Skulle själv kunna tänka mej att ha en sån, men eftersom det redan finns tre innekatter och två hundar i huset så får det vänta.
Det här med inne/utekatt är något som man kan diskutera både länge och väl. Jag har valt att ha mina inne för att folk kör som biltjuvar i området, och det är onödigt att utsätta katterna för faran. De ska inom kort få en egen liten utbyggnad i trädgården. Sammanlagt blir utrymmet kanske som en normal trerumslägenhet, plus det som dom har inomhus. Funkar nog väldigt bra för just mina katter, fast som sagt så beror det på individen.
anncharlotte
Jag tror att dom flesta ragdolluppfödare kommer att anse att dom inte vill sälja sina kattungar som utekatter. Det är också min åsikt, att katter ska inte springa lösa ute på egen hand. Därimot är ju en kattbur eller inhägnad trädgård en jättebra lösning.
När Ragdollen var ny som ras hörde man mycket talas om att just dom var framavlade av en hona som hade ett alldeles speciellt temprament, just som skrevs här ovan, att dom var totalt lealösa, just som en trasdocka när man lyfte dom, men även att dom avsaknade en vanlig katts självbevarelsedrift, och ansågs vara mer olämpliga än andra raser för att utsättas för alla former av faror.
Nu hör man inte så mycket om det längre så jag vet inte, och tror inte igentligen att det låg så mycket sanning i det.
Men det är en mycket vacker katt tycker jag, lycka till om du bestämmer dej för en Ragdoll :-)
pleximaster
Det låter ju som de har en neurologisk defekt… intressant säger forskaren inom mej… som husdjur nej tack.

mvh plexi

(phD in Experimental Brain research)
pleximaster
dubbel
Sailor Pluto
CITAT (pleximaster @ 30-05-2007, 11:53) *
Det låter ju som de har en neurologisk defekt… intressant säger forskaren inom mej… som husdjur nej tack.

mvh plexi

Men dom är jättesöta och rara, med underbara ögon wub.gif . Vem vill inte ha en sån i hemmet giggle.gif ?
Airamya
CITAT (pleximaster @ 30-05-2007, 11:53) *

mvh plexi

Ja, jag tycker också det är intressant och lite underligt.
Det finns säkert någon 'vetare' som har en bra förklaring. Själv har jag ingen aning.
De ragdolls jag träffat har dock varit oerhört härliga individer och de är vackra.
Fast själv är jag mer en 'burma-människa'. Avgudar burmakatter, smidiga tempeldjur som utför akrobatiska konster som kan få vilken cirkusartist som helst att blekna wink.gif tongue.gif
Vad nu det hade med saken att göra... Ingenting tror jag biggrin.gif
anncharlotte
CITAT (Airamya @ 30-05-2007, 13:47) *
Ja, jag tycker också det är intressant och lite underligt.
Det finns säkert någon 'vetare' som har en bra förklaring. Själv har jag ingen aning.
De ragdolls jag träffat har dock varit oerhört härliga individer och de är vackra.
Fast själv är jag mer en 'burma-människa'. Avgudar burmakatter, smidiga tempeldjur som utför akrobatiska konster som kan få vilken cirkusartist som helst att blekna wink.gif tongue.gif
Vad nu det hade med saken att göra... Ingenting tror jag biggrin.gif

Grundhistorien gick ut på att denna första hona som hela rasen är uppbyggd runt , råkade ut för en trafikolycka som gjorde att hon blev som hon blev, iofs skulle väl det kunna vara sant, men hur denna egenskap sen skulle kunna gå vidare till senare generationer har jag svårt att förstå, så ta det hela för vad det är, antaglien en skröna.
Leia
CITAT (anncharlotte @ 30-05-2007, 23:40) *
Grundhistorien gick ut på att denna första hona som hela rasen är uppbyggd runt , råkade ut för en trafikolycka som gjorde att hon blev som hon blev, iofs skulle väl det kunna vara sant, men hur denna egenskap sen skulle kunna gå vidare till senare generationer har jag svårt att förstå, så ta det hela för vad det är, antaglien en skröna.

Skulle tro på skröna jag. Känner två ragdoll hanar som blir allt annat än trasor när man lyfter dem, de gillar nämligen inte det och blir helstela och vill ner! flirting.gif
zaaritha
Har hand om en ragdoll-hona ibland--ihop m alla våra katter--när matte åker bort!
Hon slappnar visserligen av, när jag lyfter upp henne--men; "leálös", blir hon inte!
Hon är en trevlig katta som alla våra accepterar.
Skulle gärna vilja ha en själv!
De är vackra! tummenupp.gif
ifibi
Jag är moster till två stycken Raggisar! (Min storasysters katter)

De är jättehärliga katter. Mycket lugna och sociala så därför passar de bra som innekatter. Har hört någonstans att de är passgångare, men jag undrar om det verkligen stämmer. Detta skulle i alla fall vara skälet till att de skall vara innekatter. Personligen skulle jag aldrig våga ha mina katter ute, men det är en annan diskussion.

En liten länk:
Ragdollklubben
lottapotta
Jag har läst i någon rasbeskrivning av Ragdoll att de inte tycker om och inte är så bra på att slåss, och av den anledningen skulle man ha dem inne. De kan inte/vill inte - enligt den texten - försvara sitt revir.
Christer i Falköping
Men om man nu vill ha en katt som blir helt passiv, varför köper man då inte en uppstoppad? Tycker att det borde vara samma sak tongue.gif Inget illa ment, men jag tycker att en katt skall vara tvärt om i sådana fall.
Christer.
zaaritha
Japp! Katter ska vara livliga, personliga o urtrevliga--som våra är!
ifibi
CITAT (Christer i Falköping @ 23-06-2007, 08:17) *
Men om man nu vill ha en katt som blir helt passiv, varför köper man då inte en uppstoppad? Tycker att det borde vara samma sak tongue.gif Inget illa ment, men jag tycker att en katt skall vara tvärt om i sådana fall.
Christer.

Ragdollen är inte passiva, vart fick du det ifrån?

Däremot har de nog generellt inte lika mycket behov att klättra som t.ex. Siameser har. Min systers katter är absolut inte passiva, de springer runt och leker i lägenheten varje kväll.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon