Jan af Lisö
28-05-2007, 16:15
Efterlyser tips på vackra och effektiva gräsklipparskydd. Nu är det så att efter många år orkar jag inte rensa gräs (och ogräs) runt mina fruktträd. Då blir risken stor att skada barken med gräsklipparen och jag antar att jag inte är ensam om problemmet. Så jag undrar am det finns snygga och effektiva gräsklipparskydd att köpa.
Visst kan jag själv snickra en träruta runt stammen, men det kanske finns bättre och enklare lösningar ??
Rabattkant av trästavar kanske? Finns att köpa färdig på rulle. Fast då får du fortfarande rensa runt trädstammen, eftersom det blir ogräs innanför rabattkanten.
I parker och trädgårdar brukar jag lägga en rads Ålandssten runt stammarna som fungerar som smycken, ser ut som halsband runt stambasen. I en park väckte det mycket och positiv uppmärksamhet, och många kopierade det i trädgårdarna intill.
Stenarna är från rullstensåsar, runda och mjukt ovala, olika bergarter så att det blir många färger och ca 30 cm i diameter ungefär. I de små mellanrummen mellan dem växer naturlitgvis grässtrån upp, men det bidrar faktiskt bara till skönheten. Enstaka grässtrån som blommar och vajar är vackra mot stam och sten.
Skyddet täpper inte till eller skadar rothalsen, samtidigt osm det hindrar att man går för nära med klippare eller trimmer.
pusillus
28-05-2007, 21:52
Cilla har du någon bild att visa? Gräver du ner stenarna eller ligger de ovanpå marken?
Ett alternativ är ju att hålla öppen jord runt träden, så slipper de också konkurrens från gräset.
Jan af Lisö
29-05-2007, 07:01
Cilla, jag är också intresserad att se några bilder på dina stenar runt träden samt beskrivning hur du sätter dem på plats utan att skada rötterna och stammen. Hur mycket väger en sten med diameter på 30 cm ?
Sen är det ju risk att man kör gräsklipparen på stenarna så att det blir gräsklipparen som skadas i stället !!!
Hi!
En sten med diametern 30cm väger ungefär Densiteten för en sten är mellan 2,6-4 Ett klots Volym är 4xpixrxrxr/3 tror jag
Så stenen väger cirka 14kg
pusillus
29-05-2007, 09:21
Ja herregud så mycket kunskap det finns i detta forum!
Jan af Lisö
29-05-2007, 11:44
Tack för formeln, den har jag bortträngd efter så många år efter KTH.
Fast jag fick stenens vikt till mellan 37 och 57 kg om jag använde formeln enligt ovan. Det borde nog stämma bättre för jag tror inte att jag klarar av att lyfta en så stor sten, min begränsning ligger något under 30 kg (om jag vill undvika dyra kiropraktorbesök).
Hoppas Cilla återkommer och berättar hur hon gör !!!
Här en bild på ett av träden i en park som jag har "stenlagt". Jag har hittills inte behövt gräva ned dem eller ta bort grässvålen under dem, de ligger kvar. Och visst - om man kör in i stenarna med trimmer så får man sägert byta ut trimmersnöret efter en tid. Kör man in i dem med gräsklipparen så rullar stenarna oftast bort och man får lägga dit dem igen. Betydligt billigare än om träden hade fått stöten eller trimmerklippet! Dessutom blir försiktigheten större hos gräsklipparmänniskor när de går nära sten så det sker sällan.
Att lägga sten kan man naturlitgvis kombinera med att ta bort grässvålen under dem först. Sker försiktigt med kort kratta och händer så att man inte skadar rötterna.
Jan af Lisö
29-05-2007, 14:07
En bild säger mer än 1000 ord, tack Cilla. Och dessutom så kan man rulla ut stenarna när stammen blir grövre med tiden.
Men stenarna är knappt 30 cm i diameter, ser ut som mellan 10 och 15, dvs fullt hanterbara för oss vanliga kontorsråttor.
Skall testa så fort som möjligt på något av mina träd.
Sant, alla i detta exempel är inte 30 cm men mer än 20 cm är de flesta. Stammen är mycket grov, det är svårt att se proportionerna.
Oavsett det så går både små och större stenar bra.
Fotade med telefonen en annan snygg och praktisk lösning på gräsklipparproblemet idag.

Nävor planterade över hela rotsystemet på nysatt glanskörsbär. Håller gräset borta när trädet etablerar sig, skuggar jordområdet och tillför så småningom organiskt material - samt håller gräsklipparen på behörigt avstånd.

Nävor planterade vid stambasen på uppvuxet plommon. Tillför inte trädet näring men håller gräsklipparen borta och är ett i mitt tycke vackert stamskydd.
Samma lösning används i detta parkområde också vid basen av buskar som står i gräsmattan för att förhindra att de skadas av gräsklipparna. På vissa ställen har man också mindre vårlökar innan nävorna, på andra sätter man storbladig daggkåpa vid buskarnas bas, och intill syréner använder man pioner. Vackert och funktionellt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.