Margith
Jag inser att bilden inte säger så mycket, men ägget råkade jag gräva fram när jag rensade bort löv i rabatten.
Ägget är svagt gult, alltså gulare än ett vanligt hönsägg. Storlek lite mindre än ett hönsägg.

Vilken fågel kan ha lagt detta ägg i min rabatt??

Som "ledtråd" kan jag säga att frigående höns finns inte här, men vi har faktiskt fasaner i byn (trots att fasaner inte finns på mina breddgrader) Kan det vara ett fasan-ägg??

Nu har jag ju flyttat på det med krattan, men jag har inte tagit i det, är det kört för det stackars ägget? Kan jag göra nåt för att rädda det?

Behöver jag tillägga att ALLT trädgårdsarbete ligger ner just nu.....

Redigerat, därför att det tvärslår mig att för några veckor sedan såg jag nåt som jag tror var en storspov som spatserade på tomten. Ja, jag är urdålig på fåglar. Skulle det kunna vara en storspov?
Eftersom ägget är så stort söker jag en stor fågel.
Som jämförelse säger jag att björktrastens ägg är inte ens hälften så stort....
Lonicera
Har ingen aning men gud så spännande alien.gif
Shangalia
Tycker också att det är spännande biggrin.gif
Kan det vara ett skatägg kanske??*kliar sig på huvudet*
storm
Jg gogglade lite och såg att fasanägg ser ut så.
Gossen Ruda
Vad det är för fågel vet jag inte men jag antar att en räv har plundrat ett fågelbo och grävt ner ägget här för att ha till magrare tider.
KURT
Det är ju lite svårt att avgöra storleken? Är det säkert att det är ett fågelägg? Har det hårt skal, så bör det ju vara fågelägg. Annars kunde det ju vara en snok som lagt ägg, men de är ju mera läderartade i skalet, och då brukar de inte heller vara helt symetriska.
Boxer
Spontant, när jag läste rubriken: Inte jag! whistling.gif crazy.gif (psykologen nästa)
amaira
Sådär såg mina ankägg ut när jag hade ankor. Både till färg och form påminner de mig om ankäggen. (Jag tycker inte det liknar fasanägg.)
Eftersom ankägg är större än hönsägg, så funderar jag på om det kan vara någon and? Det är förståss bara en gissning, jag har ingen aning. Det är väl hårt skal på det?
Margith
Ja det är hårt skal.
Jag följde amairas tankegång om änder. Sjön ligger nära och visst simmar det nån gräsand och nåt sånt där.
Men vad tror ni om svan? Deras ägg ska vara gula. Rimligtvis borde ju de äggen vara stora.
Är det nån av er som sett ett svanägg nån gång?

För mig är det viktigast att veta att jag inte förstört nåt fågelbo, så Gossen Ruda thanks.gif
Jag hade aldrig en tanke på att nåt annat djur skulle ha kunnat lägga dit ägget.

I kväll ska jag fortsätta rensa ogräs i rabatterna tongue.gif
Potentilla
Frågade min man som är lite av äggspert. Han tror det är någon andfågel, anka eller gås. Absolut inte storspov.
Ramoth
anka och gås lägger redigt stora ägg, så de borde gå bort direkt. + det att anka är en tamfågel så det kan det knappast vara.
Andägg låter mer troligt, men det borde legat i någon form av bo, om än en aldrig så enkel fördjupning i jorden.
Potentilla
CITAT (Ramoth @ 29-05-2007, 14:54) *
anka och gås lägger redigt stora ägg, så de borde gå bort direkt. + det att anka är en tamfågel så det kan det knappast vara.
Andägg låter mer troligt, men det borde legat i någon form av bo, om än en aldrig så enkel fördjupning i jorden.

Jag missade "Storlek lite mindre än ett hönsägg". Så det är nog troligt som du skriver. (Söt kisse förresten.) laugh.gif
*rolf*
CITAT (Margith @ 29-05-2007, 12:56) *
Men vad tror ni om svan? Deras ägg ska vara gula. Rimligtvis borde ju de äggen vara stora.

Svanägg är bamsiga. 10-12 cm långa, ljust gula eller gröna vanligen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon