Full version: Syrénnhäck
Myrilla
Hej!

Jag satte en häck av bondsyrén i April-06. Den är alltså drygt ett år gammal. Många av plantorna blommar i år vilket iofs är fint. Fast jag hade gärna bytt bort blommorna mot en högre häck rolleyes.gif

Nu till frågan- Skall jag låta den etablera sig ett tag till eller ska jag klippa ner den? Vill gärna ha en tät och hög häck.

Vet ju att häcken kommer slänga rotskott när den blir starkare, så jag kanske inte vinner nåt på klippa den nu?? confused.gif

Hälsningar Anna

Cilla
Denna ser välmående ut. Om du vill att den ska växa snabbare - se till att vattna regelbundet och håll gräset borta över rötterna nu och under sommaren. Kanske skulle du också kunna tjäna någon extra tillväxtdecimeter per år genom att luckra jorden aningen bredare invid diket också, dvs genom att ta bort lite mer av gräsmattan.

Beskärning tjänar du ingen tillväxt på i det här läget.
Myrilla
Kul att höra att du tycker min häck ser välmående ut bravo.gif

Japp, då blir nästa projekt att rensa gräs då yes.gif
Vattnade säkert två ggr i veckan förra sommaren, det tog några timmar. Stoppade ner slangen i jorden på varje buske sweatingbullets.gif

Kanske ska tillverka en droppslang av den gamla avlagda trädgårdslangen?!?

Tack för tipset thanks.gif

//Anna

Förresten- jag har säckavis med välbrunnet hästbajs. Gillar syrénerna det ?? confused.gif
Myrilla
Knuffar upp tråden igen rolleyes.gif

Hur gödslar jag min syrénhäck bäst? Har tillgång till välbrunnen hästgödsel, men nåt annat kanske passar bättre??

//Anna
jesca_j
CITAT (Myrilla @ 28-05-2007, 23:09) *
Knuffar upp tråden igen rolleyes.gif

Hur gödslar jag min syrénhäck bäst? Har tillgång till välbrunnen hästgödsel, men nåt annat kanske passar bättre??

//Anna

Då jag tänker plantera en syrénhäck är jag också nyfiken om någon har svar på frågan.
Myrilla
Jag har kantskurit enligt råd ovan en bra bit ut samt rensat bort allt ogräs. *stön och svett*
Har gödslat med brunnen stallgödsel och vattnat och vattnat.
När jag tittar närmare så har faktiskt alla 32 plantor slagit rotskott *hurra*. Dom är ganska mörka i bladen och ser ut att må prima.

Förra sommaren gödslade jag med kogödsel på säck så det gillade dom nog eftersom de är så fina i år.
jesca_j
Jaha, men vad bra att de verkar ha det gott. Då vet jag att man kan följa ditt tips utan att de kolavippar tummenupp.gif
Cilla
Stallgödsel på syrén funkar bra. Ju mindre brunnen/komposterad gödseln är, desto mer bör den ligga på ytan och inte nudda stammarna. Gödslar man på våren i samband med att man lätt luckrar upp jordytan, kommer syrénerna igång med väldans fart. Lika god fart får de oftast om man luckrar och sedan vattnar, ofta finns god näring i den befintliga jorden och den blir lättare att nå med bevattning.
Myrilla
Jag vill bara tacka dig, Cilla för dina tips. thanks.gif
Titta så fin häcken är nu. Vissa plantor har dragit iväg uppåt metern bara i sommar tummenupp.gif

Mvh Anna

Häcken
Cilla
Ser jättebra ut, grattis till ett bra jobb!

Nu är det bara att vattna om sensommaren blir torr, och sedan har du full fräs en tid till och nästa år!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon