Tante Morgan
Nu har jag äntligen kunnat börja plantera ut i min nya perennarabatt!! Första omgången av det jag har avhärdat på min balkong har jag transporterat på min cykel de 4 km jag har till kononilotten. Det är så härligt att kunna få sätta ner plantor i den tidigare så tomma jorden... yahoo.gif biggrin.gif
I mitt album kan ni se mitt utgångsläge och där ska jag lägga in bilder allt eftersom jag fyller upp rabatten.
Här är ena hörnan som jag har börjat med...

Hörnan2.JPG På plats i rabatten är blåsalvia, taklök, vit blåklocka (som jag inte vet det riktiga namnet på) och liljor. Det ska ännu komma dit några plantor blåsvingel som finns i flyttlasset från den gamla rabatten. Liljorna är här nypudrade med Myrr för att hålla liljebaggarna stången en stund i alla fall. Det är orientaliska liljor som ska blir rosa.

Vissen vallmo.JPG Vallmoplantorna tyckte nog att flytten blev för brutal. Men dagen efter jag tog den här bilden hade de börjat gaska upp sig igen. Riddarsporrarna bredvid ser oxå ledsna ut men de tar sig nog snart oxå.

Miss Bateman.JPG Här står min första alldeles egna klematis - skönheten Miss Bateman!! Jag köpte henne våren -05 och hade den på balkongen första året. Sen fick hon flytta till kononien när jag flyttade från den lägenheten. Så hon har fått röra på sig några gånger, men kommer snällt igen!! Det är nått magiskt när de stora klematisknopparna spricker upp. Lika underbart varje år.

Snokört.JPG Den röda snokörten framför klematisen är precis påväg att börja blomma.

Limeblossom
Visst är det härligt när man äntligen får börja gräva, plantera och fixa! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon