TantGredelin
Hur har ni det med tomtar, flamingos, väderkvarnar och betongdjur i trädgården? Är det roligt, häftigt, vidrigt eller bara lite sorgligt med prydnadssaker? Själv är jag feg, min enda tomte står på verandan, men jag är på väg, för jag har sett en frihetsgudinna med belysning...

Photoshopfixad tomtebild

Hannele
Jag byter smycken i trädgården efter årstider och humör;
tuppar till påsk, trumpetare till nyår, olika krukor och flätade korgar, allt möjligt.
Myrilla
Inga djur här inte, gjuter mest själv i betong:

Cassandra
I trädgården har jag växter, buskar, träd av diverse slag. Någon naturlig sten och ett växthus. Inget krimskrams.
MrsMP
Förstår inte själv hur någon skulle vilja sätta ned en liten ful tomte med knallröd mössa bland blommorna...men det är ju förståss en smaksak. Jag får bara lust att hämta släggan när jag ser en.... naughty.gif
Så i min trädgård kommer det aldrig in något sådant! Jag vill bara ha blommor och växter i min trädgård rose.gif
Berith
Jättesnyggt Myrilla! tummenupp.gif Måste testa såna där "spjut" nästa gång jag gjuter.

Såklart att man ska ha pynt i trädgården men det ska ju smälta in. Inga stora lejon i en villaträdgård t.ex. Usch och fy! thumbdown.gif
pleximaster
Jag "retade" min fru i julas genom att ge henne en 30 cm hög trädgårdstomte som jag placerade i "hennes" rabbat… Den är i omålad cement och syns knappt. Det var mest på ploj för att hon sagt att en trädgårdstomte aldrig skulle in i hennes trädgård. Har smörjt in cementtomten i filmjölk i hopp om att snabba på lavtillväxt på den.

mvh plexi
Gillan
CITAT (pleximaster @ 29-05-2007, 08:06) *
Jag "retade" min fru i julas genom att ge henne en 30 cm hög trädgårdstomte som jag placerade i "hennes" rabbat… Den är i omålad cement och syns knappt. Det var mest på ploj för att hon sagt att en trädgårdstomte aldrig skulle in i hennes trädgård. Har smörjt in cementtomten i filmjölk i hopp om att snabba på lavtillväxt på den.

mvh plexi

Den "grejen" tror jag att jag skulle kunna falla för. Annars är jag/vi inget för vare sig tomtar eller troll i trädgården. Vi har ett rådjur i "koppar" som vi fått i present............och det får väl stå där då dunno.gif . Däremot tycker jag det kan vara snyggt med liknande saker som Myrilla visade upp. Självklart är allt sånt här en smaksak som det är upp till var och en att bestämma yes.gif
TantGredelin
Jag började den här tråden eftersom den där annonsen från tradgardstomtar.se syns hela tiden. Nån mer än jag som har varit inne och tittat på smaklösheterna?
pleximaster
Jag har mycket svårt att hålla mej ifrån att köpa en "Blottar Jens" tomte och sätt bland mina pioner… NOT!!!!

MVH plexi

http://www.tradgardstomtar.se/store/index....mp;productId=66
Limeblossom
*hu* den där Jens var en riktig otäcking....inget sånt för mig.
Berith
Jasssååååå är det såna tomtar ni pratar om. fear.gif Neej usch och fy till dom också, hela den sidan var ju förresten helkonstig.

Men ni som säger att ni inte har nån dekoration alls, har ni inte ens en fin sten bland blommorna? dunno.gif Eller nåt annat som inte är växter? Det måste man ju ha ju! tummenupp.gif
Bee
Min betongkatt Felix ligger och lurpassar under svartavinbärsbusken. Han är jättefin!
Blomma71
Myrilla : vilka vackra saker !
Var har du hittat formarna till snäckorna ?
Har varit på jakt men inte hittat några..

Mvh Susanne
Betty
CITAT (TantGredelin @ 29-05-2007, 20:36) *
Jag började den här tråden eftersom den där annonsen från tradgardstomtar.se syns hela tiden. Nån mer än jag som har varit inne och tittat på smaklösheterna?

Jag har varit in och tittat på den sidan och kollat. Har alltid tyckt att trädgårdstomtar är fult men måste faktiskt erkänna att jag tycker det skulle vara rätt fräckt med en liten blottartomte som kikar fram ur skuggan under några stora perenner... naughty.gif
Kul om inte annat för att få se folks reaktion när de får syn på den lille fulingen! laugh.gif
Sjuk humor - vem, jag? whist.gif
Myrilla
CITAT (Blomma71 @ 30-05-2007, 10:26) *
Myrilla : vilka vackra saker !
Var har du hittat formarna till snäckorna ?
Har varit på jakt men inte hittat några..

Mvh Susanne

Tack så mycket, Susanne och Berith smile.gif
Kika in på http://www.pandurohobby.se/menu/MenuServlet och sök på gjutformar. Egentligen är dom för gips, men det funkar med betong oxå tummenupp.gif

Mvh Anna
Alba
CITAT (Myrilla @ 28-05-2007, 23:18) *
Inga djur här inte, gjuter mest själv i betong:

Så snygga saker du gjort.
Vilka formar använder du att gjuta i....snäckan tex
Betty
CITAT (Alba @ 30-05-2007, 14:28) *
Så snygga saker du gjort.
Vilka formar använder du att gjuta i....snäckan tex

Klicka på Huvudkatalogen
Klicka sen på Hobby och Hantverk
Välj Gips, formar, formgummi
Klicka dig fram till 3:e sidan
Där finner du detta, näst längst nere till höger:

DetaljinformationArtikelnummer:042663 Varunamn:FORM SNÄCKOR 5 OLIKA Varuinformation:Snäckor. Gjutform till 5 olika, 8-14 cm.Katalogsida:06H s.275 A-Pris:98,50 SEK

fruberglund
Vilket fint bord Myrilla! Har du gjutit skivan själv? Är det gammal symaskinsunderdel sen? Riktigt snyggt!
rummel
Jätte fina saker du gjort Myrilla. Fick lite idér nu tummenupp.gif
Själv sågar jag med motorsågen.
Myrilla
CITAT (fruberglund @ 30-05-2007, 19:33) *
Vilket fint bord Myrilla! Har du gjutit skivan själv? Är det gammal symaskinsunderdel sen? Riktigt snyggt!

Tackar smile.gif
Bordsskivan gjöt jag på ett gammalt fönster, alltså mot glas. Det var fint må du tro när jag fick loss skivan. Det såg nästan ut som marmor biggrin.gif nu har det dock stått ute i ett år och blivit patinerat.

CITAT (rummel @ 30-05-2007, 20:28) *
Jätte fina saker du gjort Myrilla. Fick lite idér nu tummenupp.gif
Själv sågar jag med motorsågen.

Tack! Kul att jag kan inspirera tummenupp.gif
Alba
Om man gjuter med gips kan man ha dessa ute då om man lackar dem så vatten inte tränger in ?
Myrilla
CITAT (Alba @ 31-05-2007, 11:42) *
Om man gjuter med gips kan man ha dessa ute då om man lackar dem så vatten inte tränger in ?

Det kan du säkert, fast dina alster blir inte så frosttåliga som betong.
Alba
Ok det har du rätt i. Då måste man komma ihåg att plocka in allt i tid.
Jag har tänkt prova betong i sommar.
Eva i Skåne
Vissa prydnader tycker jag kanske kan vara OK, men det ska vara diskret. Betonggjutningarna som visas här i tråden tycker jag är fina, men mot trädgårdstomtar är jag närmast allergisk -fear-.gif
I sommar ska jag fira min femtioårsdag med stor fest och jag fasar för att min man ska göra som Pleximaster, tipsa gästerna om att köpa tomtar till mig fear.gif
TantGredelin
Det lär finnas en förgylld trädgårdstomte (klädd) på Åhlens, den har jag funderat på. Eller Philippe Starcks svarta trädgårdstomtebord i svart plast
[attachment=3518:tr_dg_rd...73453909.jpg]
Det är den här som också finns helsvart. Lite kul är det allt.
Alba
CITAT (Myrilla @ 30-05-2007, 13:37) *
Tack så mycket, Susanne och Berith smile.gif
Kika in på http://www.pandurohobby.se/menu/MenuServlet och sök på gjutformar. Egentligen är dom för gips, men det funkar med betong oxå tummenupp.gif

Mvh Anna

Myrilla hallååååå

Måste man smörja formarna när man gjuter i betong ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon