Full version: Blåssipor
e_sedell
Jag har plockat frön från Blåsippor och undrar nu hur jag ska blåsa liv i dassa. Jag vet att tet bästa är ätt inte torka dessa, men jag har i brist på annat varit tvungen att göra det =/..... men ska de stratifieras eller nåt? Ljusgroende? Jag ska så i skogen så jag är rädd för att myrorna traskar iväg med dem, ett trix för att undvika detta kan ju vara att mata dem. Ett annat är gift, men det vill jag inte använda. Någon som har förslag på bättre åtgärder?
Betty
CITAT (e_sedell @ 25-06-2003, 21:04)
Jag ska så i skogen så jag är rädd för att myrorna traskar iväg med dem, ett trix för att undvika detta kan ju vara att mata dem. Ett annat är gift, men det vill jag inte använda. Någon som har förslag på bättre åtgärder?

Så hemma i krukor, plantera sen ut plantorna i skogen.
e_sedell
Nja, meningen var att jag skulle göra tvärt om, någon gång i framtiden. Jag älskar att ha blåsippor i kruka inomhus på våren. De står sej mycket längre än de man har i vas...
KURT
Seed germination database Sök på "Hepatica" så får du tips om hur fröna skall hanteras.
e_sedell
De ska stratifieras, som jag trodde. Men tror ni det är bäst om jag sår dom typ sent på hösten nu när jag ändå har börjat torka dem? För de är väll inte tork känsliga? Bli bara lite orolig för att de inte ska gro...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon