*Digitalis*
29-05-2007, 07:00
Igår upptäckte jag att ett av äppleträden (gammalt, vet inte sorten) hade ett stort hål i stammen. Eller rättare sagt, hålet har jag ju sett innan, men igår upptäckte jag att det var jättemurket där inne. Jag krafsade ut det mesta intill hård ved med en planteringsspade och det blev en hel del. Fick inte ut allt ur botten dock.
Min fråga är vad man kan göra? Trädet är friskt för övrigt och bär massor av frukt. Jag har något svagt minne av att man kan fylla ett sånt här hål med cement, stämmer det? Vill inte att det fina gamla trädet ska dö i förtid! Tacksam för hjälp.
Det här har diskuterats tidigare. Det är bättre att bara låta det vara. Trädet kan normalt bilda ett eget skydd, och många träd kan stå länge, även om de är ihåliga.
Jag har själv många mycket gamla äppelträd i min trädgård varav iallfall tre har store hål och ett är helt ihåligt. Det får vara som det är, tycker det är vackert...och trädet blommar och bär frukt om än inte mycket...men jag har kvar det bara för att det är så vackert.
Sådana ihåligheter skapas ofta då man sågat av grova grenar, och ofta gör man det för att de är ivägen och sitter för lågt. Att mycket gamla äppelträd, 100 år och äldre, får ihåligheter också av naturliga skäl är inte konstigt, men också många av våra 50-åriga träd får åldringssymptom och det är synd. För att undvika det i framtiden - lär hur träden växer. Den lilla gren som växer från stammen på 1 meters höjd kommer för alltid at sitta där men blir grov och lång. Beskär den medan den är liten.
Som sagts så gör man ingenting åt detta, träden klarar det bättre än något mänskligt påfund. Förr cementade man, det gör man inte alls lägre. Förr utfördes också allehanda trädkirurgi med drönerande slangar och annat, nu gör man det inte alls längre förutom en och annan enstaka grupp. Forskningen är ganska klar på just det här området - trädets inre försvarssystem (vi vet att de har minst fyra) klarar sig bäst utan mänskliga fingrar.
Det bästa man kan göra är att se hur trädets tillväxt varit de senaste 3 säsongerna och om den är lägre än normalt, gröngödslar man. Då stärker man trädets vitalitet och förmåga att leva längre med ihåligheter i stammen.
*Digitalis*
29-05-2007, 12:45
Vi har inte bott här så länge, ett par år bara. Och vår son är snart 14 månader gammal och har tagit i stort sett all tid och energi fram till nu, när jag känner att jag kan ta nya tag med trädgården. Kanske därför jag upptäckte hålet i äppleträdet nu och inte tidigare? Det är alltså inte vi som beskurit trädet på det viset...
Ska jag låta det murkna vara kvar menar ni och inte lägga mig i och gröpa ur det? Där var myror inblandat, vet inte om de försöker bygga bo kanske?
Funderar på att ta ett foto och lägga upp för att visa, det är ett stort och ganska djupt hål och jag misstänker att trädet så småningom kommer att bli rejält ihåligt.
*Digitalis*
29-05-2007, 13:13
Nu har jag varit inne på din sida Cilla och jag ska följa ditt råd om gröngödsling! Gräsmattan på tomten är nog av den mer kompakta sorten, så det får bli lupiner till att börja med i år. Tack för tipset!
Ja, gamla träd med hål i stammen kan ha många decennier liv kvar

Behöver inte betyda att de är svagare heller.
Nedanstående äppelträd, av okänd sort tyvärr, har haft hål i stammen i flera decennier. En stoor gren har också varit av hur länge som helst. Men trädet ger jättemycket frukt, god sådan, år efter år. Enda 'felet' är att trädet alltid har lutat, det har faktiskt ENORM slagsida, så förr eller senare faller det - det har börjat bli lite dåligt nere vid marken - kanske efter att ha stiftat bekantskap med kräsklippare etc.

Tillägg : ovanstående träd var "stort och gammalt" redan på 1920-talet. Skötseln har åtminstone de senaste 15-20 åren varit absolut minimal.
zaaritha
01-06-2007, 22:25
Har upptäckt ett hål--en grop--i ett klarbärsträd, i en brytning mellan tre stammar.
Kan jag fylla på jord där o så t.ex. krasse?
Inte om du vill att trädet ska leva så bra som möjligt med sin skada. Sätt hellre krasse precis vid rothalsen som slingrar ut från trädet. det är både vackert och skyddar trädet från framtida ytterligare skador från t ex gräsklippare.
anna_rispan
05-06-2007, 08:56
Man kan ju gömma sockerdricka i hålen i träden!!!
*Digitalis*
06-06-2007, 08:47
Hmm eller äpplecider kanske!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.