Full version: Gula svampar
Gaerrent
I vissa av mina växter (framför allt mango) kommer nästan alltid en svamp tillbaka efter varje omplantering. Svampen börjar som ett gult ludd längst ner i krukan, efter ett tag bildas så bollar i luddet. Om jag inte gör något åt den så kommer det upp små svavelgula svampar på ytan av krukan efter ett tag. Svamparna ser helt livsfarliga ut, som små illgula champinjoner spm är täckta av pulver (kanske sporerna som sitter på utsidan). Är dessa skadliga tro, jag antar att de beror på att jag håller jorden fuktig, växterna trivs och växer så de verkar inte må illa. Däremot tänker jag att de sprider kanske sporer i huset som inte är så bra. Svamparna kommer som sagt alltid tillbaka på samma växter även om jag gör rent rötterna vid omplantering.
Vet någon vad det är för svampar?
e_sedell
Utan att ha sätt någon bild så gissar jag på Gul fjällskivling, Leucocoprinus birnbaumii. Den brukar då och då finnas med i jorden man köper.

Att den kommer tillbaka även när du tvättat rötterna talar dock emot denna art då den endast är saprofyt, det låter som om du har en mykorizabildande svamp, en liten gynnare i så fall alltså.

Sporerna till vissa svamparter är onyttiga, dock behöver du inte bli orolig om du bara har ett fåtal fruktkroppar i en kruka, det blir inte så stora mängder sporer från dem. Ger du dig ut i skogen en höstdag kan du få i dig mycket högre halter och ibland också av onyttiga sporer. Sporerna ger inte upphov till akut skada/förgiftning eller liknande utan framkallar allergi vid upprepade exponeringar. T.ex. i svampodlingar av vissa arter kan vara ohälsosamt för personal.

Om du nu googlar på svampen och kommer fram till att det inte är den så skicka gärna en bild eller vidare beskrivning av svampens karaktärer. Har den en ring? Hur ser foten ut? Är hatten toppig? Kan du se vad det är för sporfärg?
Gaerrent
just för ögonblicket finns inga fruktkroppar på svamparna, men jag kan ta en bild när de kommer.

Då de är fascinerande så har jag faktiskt funderat på att låta de växa fritt i en egen kruka med jord, i de andra växternas krukor vill jag helst att de dör ut.
e_sedell
de kan va nyttiga för växterna också....
Gaerrent
kanske det, många svampar och träd lever ju i symbios. det har jag inte ens tänkt på
Gaerrent
efter att ha tittat på bilder så kan jag säga att det är definitivt inte Gul fjällskivling i alla fall
e_sedell
Okej!

Då vet jag inte riktigt.
Hur stor är den?

Blir ju helt klart nyfiken så posta gärna en bild så snart den dyker upp!
Pjater
Är den knappnåls stor? fick sån en gång när jag tog stickling i en plast påse över, verkar skumm svamp det så jag slängde allt.....
Gaerrent
själva fruktkroppen är säkert ett par tre centimeter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon