myskmadra
Hej på Er!
På trädgårdsmässan i år köpte jag en orkidé :Colmanara Wildcat"Bobcat".
Den ser egentligen inte så sjuk ut men -
förra veckan upptäckte jag att den hade fullt av "små vita streck" på bladens undersidor. Duschade av den med vatten
och nu står den i karantän. Om igen fylld av de vita. Jag duschar av igen. Det har bildats nåt klibb som sätter sig på
fönsterruta och fönsterbänkar. Och nyss upptäckte jag små flugor, lika blomflugor"men med längre vingar - de klättrar på fönsterrutan.
Är det nån som vet vad det kan vara?
Ska jag byta jord / substrat. Spruta med något? Vad?
Det var länge sedan jag hade ohyra bland mina rumsväxter. Sista var ullössen för tio år sedan då endast klockmalvorna
överlevde angreppet.
Tacksam för hjälp snarast! (provade lägga ut detta i "ogräs o skadedjur först men provar nu här också)
Biggan_
Det är nog ullöss du har fått på din orkidé! Dom där flugorna är nog ute efter klibbet lössen avsöndrar.
Jag föreslår att du tar upp din planta ur komposten och badar den i såpvatten med lite rödsprit i, detta därför att ullöss gärna går ner i komposten på orkidéer och sätter sig även på rötterna. Plantera sedan om den i ny kompost och stick ner en provadopinne för säkerhets skull. Håll noga koll på dina andra växter så att det inte har spridit sig, det är mycket lättare att ta kål på ett angrepp i början av en invation.
OrkideJessika
Skulle du kunna ladda upp en bild?
Badda på strecken och eventuellt synliga löss med en tops med alsolsprit. Om de drar ihop sig så är det ullöss.

Om det är ullöss så är de hemskt svåra att bli av med. Jag har så många orkidéer att jag brukar slänga vid tecken på utbrott för att det inte ska sprida sig.
Är det ullöss finns det några saker att göra men det är ändå rätt svårt att bli av med. När ullöss syns ovanför jordytan så har angreppet gått ganska långt. Om den är dig kär så kan du försöka rädda den. Skaffa provadopinnar.
Upp med orkidéen ur kruka och tvätta av blad och rötter MYCKET noga. Byt komposten. Diska krukan med hett vatten och såpa.
Sätt tillbaka orkidéen och stoppa ner provadopinne/pinnar efter instruktioner på förpackningen.
Be en stilla bön att det fungerar wink.gif.

Det kan också vara annan ohyra men de bildar sällan vita saker. Jag har aldrig varit med om att ullöss drar till sig blomflugor.
myskmadra
Tyvärr har jag ingen möjlighet att ladda upp någon bild!
Men jag tror er! Ullöss Tvi vale!
När jag hade det sista gången fick jag det först på en doftranka (ej nyinförskaffad)
som jag hade ställt ut på balkongen över sommaren. Jag minns dock de lössen som större!
Jag kastar den. Det kan inte hjälpas.
Nu får jag hålla koll på min "koloni" med vilda sainta paulor som stått i samma rum......... unsure.gif
thanks.gif så mycket ni bägge för snabba svar!
Hälsn Helena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon