SaraS
Vi har en stor tomt, och tar en bit i sänder. Ett område vätter mot en hage, och det är ojämt och det ligger sprängsten och växer sly. Vi har under några säsonger haft det som eldgrop, men vill nu fylla och göra en mer ordentlig slänt.

Allt eftersom vi har eldat och röjt sly har åkervinda/snårvinda fått större fäste, och den kväver sannerligen allt i sin väg, till och med nässlorna har fått stryka på foten. Vi hade tänkt ha lupiner i slänten, som en mjuk övergång mellan beteshage och trädgård, men frågan är om det går? Jag har förvisso stor tilltro till lupiner, men ändå... g.gif Det känns ogörligt att hitta all vinda och gräva upp den, det är ett rätt stort område. Ett alternativ är kvävning med duk, kanske, men det är mycket stora stenar.

Vad tror ni?
Gillan
Jag tror att Åkervindan kommer att vinna den kampen! Dumma som vi var, så planterade vi frivilligt in åkervindan här för några år sedan. Den kvävde i alla fall tre rosor innan vi förstod att det bästa var att gräva upp alla vindor och sila jorden fri från dess rötter. Nu är den biten återställd igen....................man lär hela tiden av sina misstag giggle.gif
Kortis
Jag tror tyvärr att åkervindan defintivt vinner.Här har invaderas vi av detta ogräs.Jag ska lägga markduk och täcka med sten i några år för att förhoppningsvis i allafall minska ner förekomsten.
Martina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon