Detta är tre fruktträd som mot den allmänna vägen och trottoaren ska pryda området. Ägarna har valt att istället för att bekosta ett prydande staket eller garagebaksida, lägga pengarna på årlig trädvård och på att hålla gräsmattan prydlig.
Hur mår träden och varför?
emmapemma
29-05-2007, 12:36
Det hittersta trädet ser avbarkat ut - dååååligt
*Digitalis*
29-05-2007, 13:57
De mår dåligt (döende) pga avbarkning och allmän misshandel. Varför spara dem? Går de att rädda öht?
e_sedell
29-05-2007, 14:09
Det ser ut som de har stympat trädet varpå savströmmarna i barken blivit för små för och barken har då delvis dött. Kan det stämma?
Jan af Lisö
29-05-2007, 14:11
Man kan få fängeslstraff för djurplågeri, borde inte något straff införas för trädplågeri ?? T.ex någon sorts skampåle, fastbunden en dag per år vid det misshandlade trädet för almänt spott och ve !!!
Kan ge mig på att träd känner smärta också.
Trädplågeri är predis lika stötande som djurplågeri.
Jopp, jag förstår dem av er som får känslor. Men det viktiga är att förstå hur de mår och varför... De här tre träden är inte undantag i landet, det finns många som mår så här trots att ägaren vill dem det allra bästa.
Spåna på! ;-)
Eva 33c
29-05-2007, 15:22
Det ska bli intressant att läsa ditt svar sen Cilla. Det jag kan se på det närmaste trädet är att man lämnat "tappar" vid tidigare beskärning (ganska grova grenar som tagits bort också) och då har trädet inte kunnat valla över såret. Kan det vara en orska till att barken så småningom liksom spruckit?
pleximaster
29-05-2007, 15:37
Gräsklipparskador samt att de tagit bort alla grenar som var i vägen för gräsklipparen. Har tyvärr ett par plommon som ser lika illa ut i barken. De lever fortfarande och ger ändå karaktär åt trädgården. Vill helst inte ta bort dem men de blir sämre med tiden. Det ena har fått nån svamp (?) som gör att det växer ut skatbon av löv och smågrenar som inte bär frukt. Cilla kan man rädda eller förhala dödsprocessen för dessa träd?
mvh plexi
Kanske har man tryckt till marken runtomkring och sen sått gräs som kväver trädet. Träden verkar ju inhägnade så det kan väl knappast vara nåot djur som fejat på barken. Har dom bara torkat bort??? Nej, barken kan väl inte försvinna av sig själv, någon måste väl ha skavt bort den? Kanske har träden hamnat i skugga av planket och förtvinar där? Ja, av skuggan att dömma står planket ivägen för solen men trädet verkar ju nå över planket. Aha, man har kapat stammen mitt på? Verkar helt klart misstänkt, då borde det snabbt gå utför, kanske rinner det då in vatten bakom barken som sen ruttnar bort? Kanske skulle man kapat stammen med ett 45-graderssnitt om man nu ens kan kapa stammar utan att ta död på träden?
Flera av er har gjort samma diagnos som jag.
Det främre trädet är helt dött, och inte av ålder. Det har fått en trädbehandlig som många träd får, dvs först får det stå obeskuret ett antal år och först när stamgrenar som sitter lågt har blivit grova har man sågat av dem. Sedan har man vare vår sågat av en och annan grövre gren i kronan i syfte att ”man ska våga”, "det ska föryngras" och komma bättre nytt, och varje vår har man idogt tagit bort varje nödskott som trädet skjutit. Eftersom trädet under många år förlorat för mycket gren- och bladmassa har det inte kunnat bygga upp tillräckliga reservenergier och för varje år har det blivit svagare men ändå beskurits. Till slut dukade det under.
Det grövre trädet bakom har också beskurits på för mycket gren- och bladmassa varje år, men är större och har därför några års reservenergier kvar. Skadan vid stammen är inte pga ålder utan för att gräsmattan här under många år skötts pedantiskt, det har klippts ofta och inga strån har lämnats invid trädets stam. Många gånger har gräsklipparen dunsat i trädet vid stambasen. Till slut vinner rötsvampar och de vinner mark snabbare också för att trädet ideligen beskärs för mycket vare år.
Trädet sist i raden har nått samma öde som sin närmaste granne och har inte långt kvar innan det faller.
Alla tre träd har under många år haft alldeles för svag tillväxt, dels pga beskärningen och dels pga att gräsmattan också krattas här. Inte ett avklippt grässtrå eller fallet löv har fått berika jorden på minst 10 år.
Detta trots att trädägarna bryr sig om både träd och gräsmatta, och under lång tid har betalat för att få det vackert.
Om jag förstår saken rätt så håller din granne på att plåga träden till döds.
Troligen av okunnighet, men i alla fall...
Tack Cilla för att du informerar om hur man kan misshandla träd!
( ja jag erkänner för kraftig klippning och gräsklipparskador!)
Har ägarna av träden förstått nu vad som hänt?
Hej,
Här gäller att vara lite ödmjuk tror jag, iallafall blir jag det alla tusentals gånger per år och vår som jag ser misshandlade träd som någon lagt svett, såg och ett par timmar i... De flesta vill sina träd väl och de gör det som de tror att träden behöver. Ofta blir det tyvärr helt fel och träden åldras i förtid.
Vi får ju inte lära oss mycket av hur det biologiska livet fungerar i skolan. Och det är hur telefoner, datorer, köksapparater, TV-apparater och annat som vi diskuterar sinsemellan i långt högre utsträckning än om hur träden växer och lever. Det är ju de här apparaterna vi är beroende av, ycket mer än av våra träd. Tror vi iallafall... och helt säkert på kort tid är det så. Kan man inte ringa i telefonen blir man galen (som jag idag), medan man lättare kan leva med ett sjukt träd i trädgården.
Så det finns mycket utrymme för mytspridning om hur man ska behandla sina fruktträd. Hade vi använt samma myter om telefonen hade den inte givit ifrån sig ett endaste pip... men träden överlever ett tag med våra misstag ändå. Och för många är det kanske också viktigt at grässtråna kring stammen inte blir långa. Det kanske är värt att dunka i med klippare och trimmers och att man minskar trädets liv med något hundratal år.
Bilden är inte på min granne förresten. Och jag vet att de bryr sig, har till och med haft anställda som fixat och donat. Hav ödmjukhet mina vänner!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.