Jag är ny på forumet , har läst ett tag men detta är mitt första inlägg och naturligtvis blir det några frågor. Har blivit med hus och en grovplanerad tomt på ca 2400 kvm. Kul men svårt, har aldrig haft en egen trädgård förut så det blir spännande!
En del av årets plan är att få till lite gräsmatta så att barnen har nåt mjukt att känna under fötterna. Problemet är att jag inte har en aning vad som behövs, bortsett från gräsfrön då;). Marken är grovplanerad men utan matjord för närvarande. Det känns som att gå på hårt packad torr lera. Kan man verkligen bara lägga på matjord och så gräs eller ska man bearbeta det hårda underlaget på något vis?
Inbillar mig att om man lägger matjord på vårt underlag så regnar/rinner det bort om det kommer en riktig skur...
Behöver man grunda med sand eller grus för att få till lite dränerande effekt innan matjorden? Hur mycket matjord behövs? Ska man gödsla och i så fall med vad? Har obegränsad tillgång till brunnen hästgödsel även om det innebär en del transport...
Många frågor blev det och är mycket tacksam om någon orkar svara!
// Virpi