Cassandra
Är det någon som har testat denna? Erfarenheter? Det lät så spännande att jag inte kunde motstå. Vi ser fram emot att smaka på bären!
Nu minns jag inte namnet, sitter i stan och har min trädgård och allt tillhörande material på landet.
KURT
Den heter krusvinbärsbuske ( Jostaberry), men jag har ingen erfarenhet av den. Men den har ju funnits ett ganska bra tag numera.
RibesRubusVitis
Jag har flera ex av krusvinbäret Kroma (avläggare av det första) som ger goda bär. Ännu kommer bären ganska glest, men buskarna blir snabbt stora och vidlyftiga. Rekommenderas till pannkakssylt.
Cassandra
Så heter den ja! Nu har jag läst på lite på nätet om busken. Det finns tydligen Jostaberryvin också, låter spännande!

http://www.coopext.colostate.edu/4dmg/VegF...ruits/josta.htm
Enigma_
Små gröna larver har (i omgångar) ätit upp nästan alla blad i min jostaberry-buske. Vet inte hur jag ska få stopp på dem. Någon annan som har erfarenhet av larvinvasion på busken?
Jag planterade min förra våren. De få bär som började komma har trillat av pga larverna. ranting.gif
Cassandra
CITAT (Enigma_ @ 11-06-2007, 22:05) *
Små gröna larver har (i omgångar) ätit upp nästan alla blad i min jostaberry-buske. Vet inte hur jag ska få stopp på dem. Någon annan som har erfarenhet av larvinvasion på busken?
Jag planterade min förra våren. De få bär som började komma har trillat av pga larverna. ranting.gif

Ursch vad tråkigt att höra.
KURT
Det är förmodligen krusbärsstekel, för att bekämpa den gäller det att vara ute i tid!
Enigma_
Ja huvva, det räckte med att jag lämnade busken ensam över kristi flygare... crying.gif Plockar larver och tvättar av bladen med svagt blandat såpvatten varje dag sen dess. Larverna försvann nån vecka men kom tillbaka igen...
Hur lång tid (år) tog det innan era jostaberrys började få massa bär? Jag hade hoppats på en liten skörd den här säsongen.
Har era buskar haft besök av krusbärssteklar?
RibesRubusVitis
Några steklar eller andra odjur har jag aldrig sett på mina Kroma-buskar eller på vanliga krusbär eller vinbär. Däremot händer det ibland att de översta bladen angrips av mjöldagg; har inte behövt åtgärda detta speciellt, annars finns div. huskurer.
Vill minnas att det kom bär andra säsongen, året efter plantering, men då bara kanske tio bär eller så. Betydligt mer senare, men inte i klasar utan ett och ett längs grenarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon