*doradora*
Hur skall jag nu göra med mina plantor? Jag bor i zon 4 till 5 och har haft mina plantor i växthus en månad. Törs jag plantera ut dom redan innan järnnätterna kommit som är i början av juni(första veckan). Det är bönor och squash och majs samt blommor som tagetes, saintpaula, luktärt, akvileja. Måste ja g avhärda dom först?

[color="#FF0000"][/color][font="Century Gothic"][/font]
Jonas70
CITAT (doradora @ 29-05-2007, 14:36) *
Hur skall jag nu göra med mina plantor? Jag bor i zon 4 till 5 och har haft mina plantor i växthus en månad. Törs jag plantera ut dom redan innan järnnätterna kommit som är i början av juni(första veckan). Det är bönor och squash och majs samt blommor som tagetes, saintpaula, luktärt, akvileja. Måste ja g avhärda dom först?
[color="#FF0000"][/color][font="Century Gothic"][/font]

Alla växter måste avhärdas innan de sätts ut, och åtminstone bönor och squash hade jag låtit vänta med att plantera ut eftersom de inte tycker om att ha det alltför kallt.
Eva 33c
Aklejan kan du ta ut utan vidare. Den är ju perenn och tål vädret ute. Den kan behöva någon dags anpassning, beror lite på hur varmt du har haft i ditt växthus. Ställ ut den i skuggan och eventuellt med lite väv över först. Fast de är inte så kinkiga. Mina perenner har stått ute sedan 1 maj här i zon 5. Det som har orsakat lite skador hos mig är för mycket regn i krukor med pytteplantor. De kan lätt drunkna av syrebrist. Just nu verkar det ju inte vara någon risk för frost på någon dag så det är lämpligt att flytta ut dem.
När det gäller ettåringarna väntar jag till 7 juni ungefär. Skulle det gå åt pipan med dem så är ju säsongen förstörd och den risken vill jag inte ta. Saintpaulia är väl en inomhusväxt hela året? Eller brukar man ha dem ute på sommaren?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon