Inga från Närke
25-06-2003, 21:27
Hej
Vad har hänt med min röda vinbärsbuske. Bladen har fått bubblor uppåt och en del är bruna.
Själva bäret är halva grönt och andra halvan har blivit orangefärgade och de torkar bort. Inte alla men nästan. Busken har stått på samma ställe i 10 år och fått hästgödning m.m.
Har haft fina röda vinbär men inte de sista 2 åren.
Kan den börja vara för gammal eller är det någon ohyra, ser inget. Har något ett tips. De svarta och den vita ser jag inget liknande på och de står intill varandra. Svarta är äldre än 10 år fanns här när vi flyttade in. Den vita är ca 6 år flyttad från min mors trädgård för 5 år sedan.
Kan vara vinbärsrost, Puccinia ribis, som bara angriper röda vinbär. Det är en svamp. På bladens ovansida bildas sporerna i små, 1-2 mm breda samlingar som har en tunn gul kant. Också bären kan angripas.
För att minska eller bli av med den kan man samla allt angripet material och bränna det. Om hela busken är angripen kan du klippa ned den helt och bränna kvistarna.
Kan kanske även vara bladfläcksjuka (svamp med missfärgade fläckar med mörk kant) eller bladfallsjuka (svamp som bildar bruna fläckar som så småningom flyter samman innan bladen faller av). I båda fallen gäller att ta bort det angripna och att hålla dem lite glesare genom beskärning. Dock bildar ingen av dessa bubblor utan snarare fläckar på bladen.
Prova också att skära itu några av de angripna bären för att se om det sitter någon liten larv i dem.
I behandlingar av svamp och insekter på vinbär gäller ofta att plocka bort angripet material. Om det är svamp är det viktigt att bränna blad och kvistar.