*Digitalis*
29-05-2007, 13:56
Vi har ett stort trädäck i anslutning till huset, i söderläge. Husväggen består nästintill enbart av höga fönster (vardagsrummet!) = reflekterar omåttligt. Vi har pratat om olika lösningar för att ge skugga och insynsskydd och min senaste fundering är vita syréner in mot närmsta grannen (väster, och jag kan ta egna rotskott = billigt!) plus något uppspaljerat fruktträd (söder) som blir tillräckligt högt för att ge skugga på trädäcket mitt på dagen. Däcket självt är ca 53 cm ovan marken i söderläget, så det uppspaljerade trädet måste hålla i alla fall 2,5 meters höjd, gärna lite högre. Tänkte i så fall låta grenarna gå ganska långt ut åt sidorna för att täcka. Total bredd är ca 3 meter.
Vad för slags fruktträd skulle vara lämpligt tror ni? Hyfsat skyddat söderläge med rejält reflekterande fönster bakifrån ger ett gott medelshavsklimat. Min vindruva, som ännu inte hittat rätt hem utan bor i kruka, ger bra skörd trots sitt lilla format och alla blommor etc stormtrivs på trädäcket. Skulle det gå att odla aprikos eller persika? Eller kanske något annat "exotiskt" som går att odla i uppstammad spaljéform? Det måste ju vara något som ger tillräcklig bladmassa för att ge skugga.
Jag har iofs funderat på att låta vinstocken få permanent hem just där, men kommer den att trivas i direkt sol? Vill den inte få vinrankorna under lite skuggande tak? Å andra sidan har den trivts alldeles utmärkt mitt på däcket i fullt praktsolsken!
Tacksam för funderingar och förslag!
Alexander-VG-zon3
29-05-2007, 15:57
vinranka vill ha full sol ,, lika så persika och aprikos ,, vilken zon bor du i ??
*Digitalis*
29-05-2007, 17:28
Zon 1.
Persika el aprikos är inga problem i zon 1. Dock finns det träd som ger bättre skugga.
*Digitalis*
30-05-2007, 12:16
Hmm ja jag spånar ju bara runt och inget är bestämt. Har för mig att jag läst någonstans att bara det ena av persika/aprikos trivs riktigt bra i vårt klimat och hinner ge mogna frukter. Åtminstone på friland. Och är mer härdig och mindre sjukdomsbenägen. Men vilket är det?
Tanken är i så fall att vi ska bygga en spaljévägg på södersidan av trädäcket. Vet inte i dagsläget hur högt det behöver vara för att ge vettigt med skugga? Räcker det med 2,5 meters höjd? Eller 3 m? Eller mer? Själva spaljéväggen kommer att vara ganska glest byggd, för att inte ge ett så himla kompakt intryck och i alla fall vindruvan är ju bra på att klättra och täcka (med lite hjälp).
Hur lång tid tar det innan rotskott av syrén vuxit sig i alla fall 2,5 m höga? Skotten är minst 50 cm höga i dagsläget. Växer de fortare när man planterar dem för sig själva, så att de slipper stå i skuggan och konkurrera med modersplantorna? De ska ev grävas upp och planteras intill trädäcket och förhoppningsvis växa upp snabbt som rackarn och ge insynsskydd mot grannen! Men det kanske bara är önsketänkande? Det tar kanske jättemånga år innan det blir nåt vettigt av syrénskotten?
Vi får väl fundera vidare på hur vi ska göra...
Persika Frost härdig till zon 3-4 mognar i början på september hos mig. Persika Riga härdig till zon 4 mognar enl uppgift i juli-august.
Aprikos Hargrand zon 2-3 oklart när den mognar i Sverige, men hinner mogna gör den.
Alla 3 är träd som vanligtvis är friska och sunda och passar för svenska förhållanden.
*Digitalis*
30-05-2007, 15:49
Tack ska du ha för infon!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.