muppenanna
25-06-2003, 21:48
Hej!
Vi har rådjur så rosor är inte så lämpligt men jag tänkte ändå försöka att plantera rosor i en söderslänt (om det inte är helt fel förståss...).
Jag söker en sort som klarar torr jord, är låg och gärna remonterande och gäårna med lite starkare färg (hels ej gul...) - ni har väl massor av tips att ge mig eller hur!!??
Tack på förhand
kerstin z5-6
25-06-2003, 21:51
Rosen " fru Dagmar Hastrup" växer utbrett, klarar sandig,
mager jord. Den är låg, rosa, får nypon på hösten. Vresros!
Har köpt den till min trädgård i år! Zon 6.
Bladen är ljust gröna. Blomman söt!
Marktäckande rosen Tummelisa trivs i torrt söderläge. Den har enkla cerisa blommor med gul mitt och blommar med mängder av små blommor från juli till långt fram på hösten.
Järfälla
02-07-2003, 09:45
Hur hög blir en marktäckande ros? Tummelisa?
Och hur bred, dvs med vilket avstånd ska de planteras?
När ni säger klarar mager och torr jord - menar ni verkligen det? De KLARAR det, men trivs de inte ännu bättre i näringsrik jord?
Hälsar den nyfikna Rosnovisen!
Ingrid på Västkusten
02-07-2003, 13:14
Rugosa-rosor - jaaaaa - de klarar dålig jord! Rugosorna växer t o m i ren sand ;-))))))
Hälsar ingrid
Mina Tummelisa var de första växter jag köpte när jag flyttade till eget hus 1998. De är nu cirka 40 cm höga och 80 cm breda, men de kanske kan bli ytterligare lite bredare.
På platsen där de växer har de fått kanske 30 - 40 cm färdigköpt jord, men därunder finns sand och grus, hur tjockt det lagret är vet jag inte. Så det är väldränerat!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.