Full version: Melongurka!
Caisy
Jag köpte melongurks frön från odla, vilka har tagit sig och är ca 20 cm plantor med 2-4 riktiga blad på. (se bild)
De har nu börjat sätta blom och jag undrar...noppa av blommorna eller?

Tacksam för svar...även gissningar går bra. tummenupp.gif
Jonas70
Är det en gurka så hade jag inte noppat av några blommor!
Caisy
Okej, inte noppa. sweatingbullets.gif
Men klarar den att pollinera sig själv?
Gör den det med sina egna blommor eller måste någon annan planta blomma samtidigt? confused.gif
Caisy
putt, putteliputt...
Eva 33c
Vare sig det är gurka eller melon så kommer den att utveckla han och honblommor på samma planta. När du ser en honblomma (brukar synas på att den har liksom en "frukt" på gång redan bakom blomman) så penslar du lite från en hanblomma till denna. Detta kan skötas om av insekter också, men om man har växten i växthus eller liknande så är inte insektstrafiken alltid att lita på. Och kanske missar de honblomman, de står ju inte så länge.
När man odlar meloner brukar det ofta bara komma hanblommor den första tiden. Så man kan få vänta lite.
Om det nu varken är gurka eller melon utan "något eget" så kanske det fungerar på något annat sätt, men detta är min "kvalificerade" gissning i allafall!
Caisy
Hej, jo om jag har fattat det rätt så är det en gurka...
Tack så otroligt mycket för hjälpen!!
Finns så lite info att hitta på webben om denna växt nämnligen.
Tusen rosor!!
blomma.gif blomma.gif blomma.gif blomma.gif blomma.gif blomma.gif blomma.gif blomma.gif blomma.gif blomma.gif blomma.gif
Cassandra
Jag har några melongurkor här men har inte hunnit sätta mig in i dem vidare ännu. Första året jag testar dem kan tilläggas. Återkommer!
nina L
HEj
Hur gick det sen? Jag har köpt frön till melongurkan i år och undrar hur ni gjorde, typ lyckanden och misslyckanden. När sådde ni och var det för tidigt eller försent? Hade ni Melongurkan i växthus eller på friland?
Gillan
Jag sådde både melongurka "Carosello Di Polignano" och äppelgurka "Crystal apple" förra året. Jag sådde i mitten av mars inomhus och i efterhand kan jag konstatera att det var alldeles för tidigt trots att jag hade dem i växthus från slutet av maj. Före mitten av april blir det inte i år för mig i alla fall. Sen vet jag inte om jag tyckte de var nån smaksensation heller. Men jag skyllde allt förra året på den dåliga sommaren giggle.gif . Man säger ju att det ska vara solmoget för att få den rätta smaken och så mycket sol var det som bekant inte förra året.Tänker dock försöka i år igen eftersom det ska bli mycket sol i år coolgleam.gif .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon