Anki
Hej hopp!
Nästan varje dag på skolan där jag jobbar går vi en promenad och gångvägarna är invaderade av svarta sniglar.
Ungarna tycker att det är roligt att kliva på dem.
Som pedagog säger man ju då att man inte ska döda djur osv.
En av barnen tog då en pinne och högg rakt genom en stor fet snigel.
Inte för att jag bor i närheten men ändå tänkte jag...... mörda dem.... ( sniglarna alltså) och samtidigt säger man....
" SLUTA! Ni får inte göra så"
SÅ kluven man blir!

Vad skulle ni säga till barnen?
ANKi
Cassandra
Har du rent samvete och aldrig har dödat någon form av djur i din trädgård eller annorstädes kan du säga något till barnen. Allt annat är dubbelmoral.
fandolin
Svårt dilemma. Jag har tidigare alltid varit en sån som inte haft ihjäl några djur, men nu när det gäller sniglar... behöver man kanske inte uppmuntra, men ~ behöver man kommentera allt? Jobbar själv som pedagog och inte är det lätt att veta alla gånger. På något sätt blir det ju dubbelmoral att på dagarna predika för allt levandes lika värde och på kvällarna klippa sniglar för glatta livet whistling.gif
Mina elever har inte dödat några sniglar som jag sett (jobbar på gymnasiet) och om de skulle göra det skulle jag nog säga precis som det är ~ att det nog är fel men att jag också har lust ibland. Det är ju annat med små barn som vill vara som fröken! nono.gif
KURT
Det kanske går att förklara att de svarta sniglarna förmodligen är inhemska skogssniglar och att de inte gör någon skada. Jägarna jagar älg och rådjur, men det innebär ju inte att vem som helst får döda älg och rådjur vart som helst året om. Barn som har allt för stort nöje av att döda djur, behöver nog lite mera omsorg!
Digger
Det måste finnas någon mening med att döda! Man kan inte döda djur bara för sitt eget nöjes skull. Däremot måste man ju det för att äta upp dom eller kanske för att hindra djuren att äta upp ens grödor. Men att bara stampa på dom eller gå på safari och skjuta storvilt är ju skrämmande. Man måste se naturen som en resurs och behandla den varsamt!
Cassandra
Döda som döda. Det är precis lika illa.
*Digitalis*
Igår åt min snart 14 mån gamla son upp en nigel med skal och allt. Det var tydligen rätt gott för det kom inte upp igen, vilket löv, barkbitar och små kvistar brukar göra. Inte för att han lever på en sådan udda kost, men han är ju i rätt ålder för att stoppa det mesta i munnen. Men att tugga och svälja en snäcksnigel övergår ju det mesta och äckligaste...
KURT
CITAT (*Digitalis* @ 31-05-2007, 18:08) *
Igår åt min snart 14 mån gamla son upp en nigel med skal och allt. Det var tydligen rätt gott för det kom inte upp igen, vilket löv, barkbitar och små kvistar brukar göra. Inte för att han lever på en sådan udda kost, men han är ju i rätt ålder för att stoppa det mesta i munnen. Men att tugga och svälja en snäcksnigel övergår ju det mesta och äckligaste...

Det är nyttigt med kalk för små barn som växer!
Tezzla
CITAT (*Digitalis* @ 31-05-2007, 19:08) *

Varför, varför, varför läste jag detta inlägg!!! sick.gif

cool.gif
zaaritha
Glerrk! sick.gif
Sandie
Vi har massor med sniglar i trädgården!
Själv klipper jag dem och min 6-åring har såklart sett detta...
Då gick vi på snigeljakt och jag visade vilka som var "mördarsniglar" som man får döda eftersom de förstör och de andra får man inte döda men gärna lägga ut i skogen.
Nu får jag hjälp med sniglarna, tycker det är ganska äckligt själv!
Skadedjur har jag inget som helst dåligt samvete över att jag avverkar.

Sandra
Tesa
Barnen kanske gör som sina föräldrar (kanske inte i det senare fallet då..men vadå?..escargot eller hur det nu stavas är fiiin mat, ju.. naughty.gif )...hur många är inte ute på snigeljakt om kvällarna..Mordiska mammor ger mordiska barn..
zaaritha
bravo.gif
*Digitalis*
Tesa: Jag lovar och svär, vår son har INTE sett mig käka snäcksniglar i trädgården! Det gör jag enbart för mig själv, i smyg, tiiiidigt om morgnarna innan han har vaknat. tongue.gif
Tesa
Ser det framför mig....och hur sonen faktiskt vaknar mycket tidigare än du tror... giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon