Full version: Kryp på malörten
pelleplutt
Tjenixen, har fått kryp på min malört - vilket var lite förvånande då jag trodde att malört inte var så eftertraktat i insektsvärlden. Febrilt bläddrat i böckerna efter matchande bilder men utan resultat! De är ena envisa gynnare - är det någon som vet vad det är för något, eller bättre, hur man gör sig av med dem? Har övervägt prova med såplösning, men är inte hundra på hur malörten skulle gilla den behandlingen (eller hur snapsen skulle smaka för den delen wink.gif )

[attachment=3383:bagge1.jpg]

[attachment=3384:bagge2.jpg]

Gossen Ruda
Nån växtsugare(Homoptera), troligen en bladlus av något slag. Bekämpning vet inte så mycket om.
Blomstertanten
Sånna där rackare sitter och kalasar på min vattenkrasse i pallkragen !

Hm, bladlöss confused.gif
Aldrig sett såna förut.
Fenja
Det är bladlöss, jag brukar hälla aska på malört, fläder och stormhatt där de gärna huserar så försvinner de snabbt!
Mvh
Fenja
buzz
Jag blandar vatten och grönsåpa i en sprayflaska. Duschar rikligt och bladlössen dör av denna behandling. Sen regnar allt bort under sommaren.
Ger rosorna samma behandling.
pelleplutt
Tack för tipsen! Har nu lite idéer att prova - återkommer med vad som funkade.
noora
Riktigt stora klasar brukar jag börja med att klämma bort för hand eller spola bort med vatten. Malört och åbrodd är bland de stora lusmagneterna i örtlandet.
Blomstertanten
Hm , men mina beter sej mer som loppor eller nåt. Hoppar som bara den !!!
Bladlöss flyger ju eller hoppar de också ? tongue.gif
Fenja
Om du kollar noga så kan du se fallskärmen också... biggrin.gif
Mvh
Fenja
Blomstertanten
Ska ta med förstoringsglaset ut i morgon, så kanske jag kan se dom ! biggrin.gif
pelleplutt
De små kräken återkommer, så jag har fått tillfälle att prova lite allt möjligt:

Klämma de stora - kommer inte åt de som gömt sig i de yngsta lövklasarna, men ger en viss tillfredställelse wink.gif

Aska - brydde sig lössen mindre om, även om en del av dem försvann.

Såpvatten - verkar mest effektivt, alla (?) dör och det kommer inga nya på på en vecka iallafall. Malörten klarar den behandlingen bra, måste bara komma ihåg att skölja den innan snapsen sätts.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon