Jimbo79
Go'kväll!

Jag gick just förbi mitt trädgårdsland och såg till min stora förvåning någonting otrevligt som inte funnits där tidigare, iallafall inte i den här utsträckningen.
Hela landet kryllar av små gröna uppstickare som påminner lite om veckogammal isbergssallat men som har en lila-färgad undersida på varje blad.

Har någon nån idé om vad detta kan vara? Bara så att jag vet vad jag kämpar mot...

Mvh, Jimmy
Eva i Västerås
Lila baksida,,, kan det vara svinmålla?
Dom tar jag hand om och gör "spenat"-stuvning av.
Alltså har jag inga problem med dom som ogräs.
Marsvinen älskar dom också, om det skulle bli någon över.
Jimbo79
Tja, det kanske det kan vara... Jag har ingen aning men de ser ut så här...

[attachment=3460:ogräs1.jpg] [attachment=3461:ogräs2.jpg]

Hoppas att någon känner igen dem!

/ Jimmy
Eva 33c
Jag tror att det blir korsört av något slag. Tyvärr är det svårt att hitta bilder på växter i det här första stadiet, men det det ser mycket bekant ut. En ettårig växt som snabbt blir vuxen och fröar av sig. Den är väldigt tålig, kan bilda blommor och frö även fast man dragit upp den om man lämnar kvar den på marken. Nu är ju dina så små jag tror inte de gör det om du räfsar upp dem. De är inte svåra att ta bort men som sagt snabba i utvecklingen till frö.
Nu kanske jag inte har rätt på växt, men målla kan uteslutas nu när du visat foto.
Jimbo79
Jag ville bara meddela dig att du hade rätt Eva... det är Korsört jag har i hela landet.
Jag har försökt hålla efter det men ser tyvärr ingen ände på den ettriga skitväxten.

Lite sent svar kanske men nu vet du iallafall wink.gif

Mvh, Jimmy
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon