Annki
Är någon bra på odling av eldkronor? Sådde för ca 1 månad sedan. Inte ett endaste litet frö har grott. Testade att slänga in krukan i kylskåpet en vecka. Ändå inget resultat. Är de bara sega, eller är de så himla svårodlade?
yla
mina har grott o kommit upp
men jag vet inte om lantanan ska stratifieras hon ska ju inte stå utomhus i vårt land
min har övervintrat o varit fin i vaardagsrummet hela vintern
o nu har hon blommat igen
Annki
Hej Oldwolfie!
Nej, den ska egentligen inte stratifieras. Men när det gått 3 veckor och inget händer testar man det mesta. Kanske fröna inte var så bra? Men det var årsfrön från Impecta. Satsar nog på att hitta en planta nu, tror jag.
Åsa, mälardalen zon 2
3 veckor är inte speciellt lång tid enligt seed germination database kan det ta upp till 2 månader innan Lantanafrön gror, tror man måste så den växten ganska tidigt på säsongen för att det ska hinna bli något, kanske enklare att köpa en planta och testa sticklingar istället ifall man vill ha flera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon