Halli
Jag köpte en planta med gold nugget (gul körsbärstomat) och en planta med röd körsbärstomat förra året. Jag tog frön från den gula, och vet att avkomman kanske blir annorlunda. Jag har sått fröna och nu är plantorna ca 30-40 cm höga och har bara en stam och några blad. Jag har planterat ut dem på friland och i krukor idag. Men jag har för mig att plantorna var mer förgrenade förra året. Borde jag ha tjuvat eller toppat dem? Är det för sent nu? confused.gif
Svante, zon 1
Hej! Enligt den här länken är Gold Nugget "determinate", dvs den skall inte tjuvas:
http://seeds.thompson-morgan.com/us/en/product/638/1

Antagligen blir de tomater du odlar på dina egna frön väldigt lika de du fick förra året. Tomater självpollinerar nästan alltid, och då får man en avkomma som är mycket lik moderplantan. Undantaget är om man odlat en F1-hybrid, men eftersom Gold Nugget inte verkar vara en sådan kan du nog räkna med att känna igen dina tomater när de kommer.
Gurkan
Som Svante säger ... Gold Nugget är en busktomat men den blir ganska stor. Tjuva inte utan bind upp efterhand som den behöver det.

Gold Nugget ser spinkig ut ett tag innan den börjar buska ut sig så ha lite tålamod och bara låt den växa fritt.
Jonas70
Gurkan, du har ju stor erfarenhet i att odla både tomat och chili; brukar du ta egna frön eller köper du nya varje år?
Om du tar egna frön; hur gör du för att unvika korsbefruktningar?
Gurkan
CITAT (Jonas70 @ 30-05-2007, 08:53) *
...
Om du tar egna frön; hur gör du för att unvika korsbefruktningar?

Jag köper frön ! smile.gif

Tomater korsar sig dock inte speciellt lätt, värre med chilin då som man måste hålla isolerad på ett eller annat sätt om man odlar olika sorter.
Jonas70
Jo, jag har hört att chili och paprika lätt korsar sig med varandra.
Men det är ju bra att tomater inte gör det, men i gengäld så är de ju lite "jobbiga" att ta frön ifrån.
Svante, zon 1
Här är en detaljerad sida om tomatpollinering:
http://faq.gardenweb.com/faq/lists/tomato/...5852004159.html

Enligt den sidan är risken 2-5% för korspollinering (naturligtvis beroende på omständigheterna). Oddsen är m.a.o. goda för hemodlaren som vill spara frön till nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon