Full version: Änglatrumpet
Biggan_
Varför sitter det en massa grönglänsande flugor på mina änglatrumpeter? Det satt säkert 20 sådana här flugor på änglatrumpeterna idag sick.gif

[attachment=3416:089.jpg]

[attachment=3417:090.jpg]
Isabell10
Har en fråga.
Jag har fått frön till en blomma som hon jag fick den av kallra för *spiktrumpet*
Problemet är nu att jag inte hittar någon info om spiktrumpet när jag söker på nätet.
Kan det vara så att den heter nåt helt annat?
Den är lik änglatrumpet men har sina blommor rakt uppåt .
Nån som vet vad den heter?
Har tyvärr ingen bild att visa än.
Har satt fröna och nu börjar dom komma ska se om jag kan få riktiga plantor att sätta ut i krukor sedan.
Elisabeth P
Den brukas kallas spikklubba och räknas mer som ettårig. Vanliga änglar kan man ju övervintra frostfritt men det brukar inte funka med spikklubborna. Tror att dess rätta namn är datura och att änglarna heter brugmasia (eller något liknande). Men du får nog snrt mer exakt information.
flower
du har alldeles rätt.. spikklubbor heter Datura och Änglatrumpeterna heter Brugmansia
Isabell10
När är det dags att flytta dom till större kruka?
Just nu är varje planta ca 10 cm.
När är det dags att ta ut dom tänkte ha dom i stora krukor ute på altan?
flower
Bästa rådet jag kan ge dig när det gäller att plantera om dem är att ta bort krukan och titta på jordklumpen, syns rötterna så kan det vara dags att plantera om den i en större kruka. När det gäller att ta ut dem så kan du göra det när risken för frost är över, vänj dem successivt vid utevistelsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon