Full version: torvblockskant
råse-marie
Någon som har erfarenhet av att arbeta med torvblock ?
Hur länge håller sig torvblock + är det skillnad att ha den i skugga eller sol ?
Kanske finns det tilll och med någon bild .... shy.gif

jag funderar på att göra rabattkanter av torvblock , ska man sätta ihop dom på något sätt ?
råse-marie
opps skulle kanske ha lagt den under bygga elller ????? confused.gif
Margith
Erfarenhet är nog att överdriva, men jag byggde några rabatter förra våren av torvblock giggle.gif
Den ena rabatten satte jag på platt mark, då la jag bara torvblocken bredvid varandra och fyllde på med jord.
Den andra rabatten är i mycket stark lutning, där använde jag meterslånga bitar av armeringsjärn, som jag slog ner snett genom torvblocket och ner i backen.
Båda kanterna har klarat den första vintern utan att flytta sig en millimeter (inte synbart iaf tongue.gif )

De övriga frågorna kan jag inte svara på ännu, mina rabatter är ju inte ens ett år gamla ännu....

ewa zon 3
Ska man få dem så där snyggt övervuxna med mossa mm så är ett skuggigt läge bäst. I soligt läge tycker jag att det ser lite tråkiga och torra ut men det är min smak rolleyes.gif
Om man vill skynda på mosstilväxten så kan man pensla de fuktiga torvblocken med en blandning av fil/youhurt, lite kogödsel och vatten. Bara att pensla på flödigt med stor pensel. ser vitt och konstigt ut ett tag men sen regnar det vita bort och mossan kommer snabbt. Min surjordsrabattskant ser fortfarande fin ut på 3:dje året.

/Ewa
Alba
Jag har sett en plantering med tovblock. Den ligger i ganska soligt läge. Jag tycker att blocken liksom säckar ihop och krymper.
Förmodligen beroende på sol och torka så det är nog som Ewa säger att skuggit läge är att föredra.
jegi
Torvblocksrabatt i soligt läge sen två år. Blir en del mossa ändå. Problem är att myror vill bygga bo i dem och då får man spola bort halva blocket för att bli av med dem. Ett annat problem, som jag ser det, är att gräs slår rot i dem och vill man ha bort dem med rötter så foljer en stor bit av blocket med. Nu har jag slagit ned granstörar utanför blocken för att rabatten ska hålla stilen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon