Castea
Hej!

Har en sån här Bodum tekanna, där insatsen i plast blivit missfärgad av téet. Vad kan vara lämpligt att rengöra med?

KURT
Ättika brukar fungera, plasten bör inte vara känslig för det.
Snöflinga
Är det plast som tål maskindisk så brukar jag låta ligga i blöt i ganska koncentrerat diskmedelvatten . Rengör med diskborste, glöm ej gummihandskarna. Det funkar suveränt även på missfärgat porslin och i termoskannor tummenupp.gif
mamamaggan
Salt är bra . Vet inte hur plast reagerar men porslin som blivit missfärgat av te blir fint om man fuktar lite , häller i vanligt salt och gnor med diskborste.
Rossi
Bakpulver uppblandat med vatten funkar bra mot tefläckar i porslins- och keramikkoppar i alla fall. Kan väl vara värt att pröva även i plast.
Björken
Hmmm och jag använder mig av Klorin. Inte det bästa valet för vår miljö men effektivt.
Kan till mitt försvar säga att det är inte så ofta det blir aktuellt för mig att ta till denna miljöbov.
Rose
CITAT (Rossi @ 30-05-2007, 12:44) *
Bakpulver uppblandat med vatten funkar bra mot tefläckar i porslins- och keramikkoppar i alla fall. Kan väl vara värt att pröva även i plast.

Bakpulver är mitt tips också. Funkar bra även på plast.
Preussen
citron, funkar bra på porslin.
Tosan
Citronsyra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon