Hej!
Har en sån här Bodum tekanna, där insatsen i plast blivit missfärgad av téet. Vad kan vara lämpligt att rengöra med?
Ättika brukar fungera, plasten bör inte vara känslig för det.
Snöflinga
30-05-2007, 10:03
Är det plast som tål maskindisk så brukar jag låta ligga i blöt i ganska koncentrerat diskmedelvatten . Rengör med diskborste, glöm ej gummihandskarna. Det funkar suveränt även på missfärgat porslin och i termoskannor
mamamaggan
30-05-2007, 10:57
Salt är bra . Vet inte hur plast reagerar men porslin som blivit missfärgat av te blir fint om man fuktar lite , häller i vanligt salt och gnor med diskborste.
Bakpulver uppblandat med vatten funkar bra mot tefläckar i porslins- och keramikkoppar i alla fall. Kan väl vara värt att pröva även i plast.
Björken
30-05-2007, 14:43
Hmmm och jag använder mig av Klorin. Inte det bästa valet för vår miljö men effektivt.
Kan till mitt försvar säga att det är inte så ofta det blir aktuellt för mig att ta till denna miljöbov.
CITAT (Rossi @ 30-05-2007, 12:44)

Bakpulver uppblandat med vatten funkar bra mot tefläckar i porslins- och keramikkoppar i alla fall. Kan väl vara värt att pröva även i plast.
Bakpulver är mitt tips också. Funkar bra även på plast.
Preussen
17-06-2007, 22:03
citron, funkar bra på porslin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.